W Jaworznie powstanie specjalna strefa do testów autonomicznych autobusów. Władze miasta podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz Ministerstwem Infrastruktury.
Jaworzna od kilku lat wyrasta na lidera innowacyjności i stawia na nowoczesny transport publiczny. Wprowadzono już bilety w systemie OPS, dzięki którym pasażerowie mogą kupić bilet przez internet. Miasto inwestuje też w autobusy elektryczne i planuje wybudować tor testowy dla Hyperloopa.
Teraz przyszedł czas na autobusy bez kierowców. W tym celu miasto nawiązano już współpracę z Ministerstwem Infrastruktury oraz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Kilka dni temu podpisano list intencyjny w sprawie stworzenia obszaru przeznaczonego na testy autobusów autonomicznych, które mają powstać w ramach programu „Bezemisyjny Transport Publiczny”.
– Mamy wyjątkową infrastrukturę, wielu wizjonerów i zapał, by aktywnie współtworzyć technologiczną przyszłość w kraju – tłumaczy Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
Jazda autonomiczna prototypów autobusów testowana będzie na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym. – Autobusy będą w stanie same poruszać się co najmniej po terenie zajezdni. W szczególności powinny same podjechać na stanowisko ładowania oraz po naładowaniu zaparkować na wskazanym miejscu – wyjaśnia Zbigniew Nosal, prezes PKM Jaworzno.
Według harmonogramu programu testy prototypów pojazdów bezemisyjnych transportu publicznego odbędą się już pod koniec przyszłego roku.
CZYTAJ: Jaworzno staje się liderem innowacji. Miasto z nagrodą Smart City
Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Ok 40 proc. floty lokalnego przewoźnika komunikacji miejskiej to dziś pojazdy elektryczne, a władze miasta dążą do tego, aby udział takich autobusów wzrósł do 80 proc. Miasto chce być także pionierem w zakresie transportu autonomicznego – w tym roku na jego terenie przeprowadzony został pilotaż skanowania wybranych ulic i obszarów, który miałby być podstawą do poruszania się pojazdów autonomicznych.
– Jesteśmy miastem otwartym na innowacje. Lubię zmiany i dobieram do pracy ludzi nastawionych na nieustanny rozwój. Wolimy być pionierami wielu przedsięwzięć, zamiast brać przykład z wyłącznie sprawdzonych i utrwalonych rozwiązań. Czasem trzeba i warto zaryzykować, tak było choćby z elektrycznymi autobusami w komunikacji miejskiej – podkreśla prezydent Paweł Silbert.
Prezydent Silbert dodaje, że chciałby, aby w ciągu pięciu najbliższych lat w mieście pojawił się autobus elektryczny autonomiczny. Powodzenie tego ambitnego przedsięwzięcia uzależnione jest jednak od rozwoju techniki i przepisów.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
50 groszy za cały dzień podróżowania? Wchodzi w życie rewolucyjna taryfa biletowa