PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na rewitalizację i odbudowę częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie, dzięki której mieszkańcy Zagłębia dojadą pociągiem do lotniska w Pyrzowicach.

Prace mają rozpocząć się już w I kwartale 2021 roku i potrwają 2 lata. W ramach inwestycji na stacji Zawiercie powstanie m.in. nowy peron nr 3 oraz nowe windy. Przebudowa jest warta ponad 660 mln zł netto. Perony będą oświetlone i wyposażone w wiaty oraz ławki. Komfort i bezpieczeństwo zapewnią nagłośnienie i monitoring oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne.

W Zawierciu, Pyrzowicach i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Powstaną całkiem nowe przystanki osobowe: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów oraz stacja Pyrzowice Lotnisko.

Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie w sumie ok. 48 km linii kolejowej. Pasażerowie z Zawiercia dojadą do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. Dzięki tej inwestycji zwiększą się możliwości podróży oraz dostęp do kolei w regionie. Poprawi się skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego oraz sprawność kolei aglomeracyjnej.

– Dzięki realizacji projektu zwiększy się w regionie dostępność do kolei. W znaczący sposób poprawi się skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego, sprawność kolei aglomeracyjnej, a także połączenia dalekobieżne. Projekt ma również istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei w przewozach towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Projekt pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą. Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, linią pojadą też cięższe składy.

W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h.

Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Wykonawcą jest konsorcjum Track Tec Construction Sp. z o.o. (Lider) oraz Infrakol Sp. z o.o., Sp. k. (Partner) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego Sp. z o.o. (Partner). Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w I kwartale 2023 roku. PKP PLK otrzymało na ten cel dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, które wynosi ponad 500 mln zł.