Do użytku oddano mierzący 12,6 km odcinek Drogi Wojewódzkiej nr 913 od skrzyżowania z DK 78 w Celinach Nowej Wsi do skrzyżowania z DW 86 w Będzinie.
Zakończyła się całkowita przebudowa drogi wojewódzkiej nr 913. Roboty prowadzono była na terenie czterech gmin: Ożarowic, Mierzęcic, Bobrownik, Psar oraz miasta Będzina. To alternatywna do drogi S1 trasa dojazdowa do portu lotniczego w Pyrzowicach. Do lotniska dotrzemy teraz znacznie szybciej.
– DW 913 to inwestycja drogowa o szczególnym znaczeniu. Jest to jedna z głównych tras dojazdowych do portu lotniczego. Można zatem powiedzieć, że DW 913 będzie ważnym ogniwem całego łańcucha komunikacyjnego. Nowa droga, zresztą podobnie jak wszystkie przebudowywane przez katowicki ZDW w ostatnich latach, jest wykonywana z wykorzystaniem najnowszych technologii. Warstwy bitumiczne składają się z asfaltów wysokomodyfikowanych, które są dużo trwalsze od tradycyjnych. Co ważne, pandemia w żaden sposób nie wpłynęła na przebieg inwestycji drogowych realizowanych przez województwo. Nowe arterie wpłyną na zmniejszenie ruchu w centrach miast. Poprawią komfort jazdy i bezpieczeństwo – ocenia Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.
Układanie warstw bitumicznych zakończono jeszcze w lipcu. – Inwestycja została oddana do użytku w terminie. Wykonawca już w sierpniu zgłosił zakończenie robót. Przy budowie wykorzystano najnowsze technologie, jest to taka zwana „cicha nawierzchnia”, powstały nowe ścieżki rowerowe, chodniki i zatoczki autobusowe. Oznakowanie poziome wykonano z taśm prefabrykowanych. Są one niezwykle trwałe i bardzo dobrze widoczne nocą. W tej chwili szykujemy się do kolejnego etapu przebudowy tej drogi prowadzącej już na teren lotniska, z bezkolizyjnym skrzyżowaniem z budowaną linią kolejową Zawiercie–Tarnowskie Góry. To wszystko poprawi komfort jazdy i skróci czas dojazdu do portu lotniczego w Pyrzowicach – informuje Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Komfort dla mieszkańców
W ramach inwestycji na zlecenie gminy Psary przebudowano wodociąg i kanalizację sanitarną. Obydwie inwestycje skoordynowano w tym samym czasie, dzięki czemu trudności związanych z remontem nie odczuli kierowcy. W praktyce cała konstrukcja drogi została rozebrana i wybudowana od nowa. Wartość kontraktu realizowanego przez firmę Strabag Infrastruktura Południe to 124,9 mln zł brutto, przy wsparciu 95 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO) na lata 2014–20.
– To wielki moment w historii gminy Psary. Ten problem, jaki stwarzała droga w poprzednim kształcie, to było największe wyzwanie komunikacyjne w naszej gminie. Przy tej drodze mamy dwie duże szkoły, dwa duże przedszkola. Dla naszych mieszkańców to jest droga właśnie do szkół, przedszkoli, sklepów, centrum usług społecznych – mówi Tomasz Sadłoń, wójt gminy Psary.
Przedsięwzięcie obejmowało przebudowę 13 km odcinka drogi wojewódzkiej nr 913, który przebiega od skrzyżowania z DK 78 w miejscowości Nowa Wieś – Celiny do skrzyżowania z DK 86 w Będzinie. Na całym modernizowanym odcinku powstała nowa jezdnia z nawierzchnią bitumiczną oraz chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Prace obejmowały również przebudowę 10 obiektów inżynierskich, budowę 9 przepustów ekologicznych oraz wykonanie pionowych i poziomych oznaczeń.
Z DW 913 zadowoleni są mieszkańcy okolicznych gmin. – Łatwiej dojadą do szkół i przedszkoli, gdzie odwożą dzieci. Prościej będzie dojechać choćby do marketu. Droga jest ultranowoczesna i komfortowa – podsumowuje Tomasz Sadłoń, wójt Psar.