Przedsiębiorcy z Wyboru to jeden z najpopularniejszych polskich podcastów biznesowych. Prowadzący to: Piotr Łysko, Michał Kucharski, Mariusz Malicki, Mateusz Maik oraz Paweł Badura. Z tym ostatnim rozmawiamy o tym, czym jest podcast.

Czym jest podcast i skąd się bierze jego tak duża popularność?

Paweł Badura: Podcast nie jest aż tak młodym medium, jakby się mogło wydawać. Pierwszy raz termin ten pojawił się wraz z urządzeniami marki Apple – iPody miały taką aplikację. To wtedy nastąpiła moja pierwsza styczność z tymi audycjami na żądanie – bo tak możemy je najprościej określić.

Podcasty przeniknęły do popkultury – Klaun Krusty w jednym z odcinków „Simpsonów” jest zaproszony na nagranie podcastu. Co ciekawe, w prowadzącego tę audycję wcielił się prawdziwy podcaster – Marc Maron, który prowadzi swój show „WTF”.

Netflix realizuje seriale, na podstawie podcastów (np. „Dirty John”). To bardzo często świetne historie, słuchowiska lub audycje z najlepszych radiowych czasów – dopasowane do współczesnego odbiorcy.

Długość odcinków podcastów to globalnie ponad 1,5 godziny. Żadne inne medium nie jest w stanie na tyle przyciągnąć odbiorcy w regularnie publikowanych epizodach. Ludzie lubią słuchać, co udowodnione jest naukowo. Podczas słuchania w sposób – zaryzykowałbym nawet określenie – intymny, bo przeważnie słuchamy samotnie, często w słuchawkach, wydziela się hormon – oksytocyna – który powoduje wzrost zaufania i silniejsze budowanie relacji.

Paweł Badura – fot. mat. pras.
Paweł Badura – fot. mat. pras.

Dlaczego warto słuchać podcastów?

Podcasty to idealne medium dla osób, które nie mają czasu na konsumowanie treści angażujących więcej niż jeden zmysł. Blogi musimy czytać i trudno robić przy tym coś innego, podobnie z wideo. Słuchać natomiast możemy w wielu sytuacjach – podczas spaceru lub treningu, podróży samochodem czy w trakcie wykonywania czynności domowych (te czynności podawane są przez ankietowanych podczas badań).

Podcasty w Polsce i na świecie przeszły długą drogę, z początkowych amatorskich nagrań przeradzają się w prężnie rosnący rynek. Niech świadczy o tym zakup przez Spotify dwóch firm związanych z podcastami za blisko 500 mln dolarów – to tyle, ile wart jest cały amerykański rynek tego medium za jeden rok. Polska jest (wg. badań z marca 2019) na szóstym miejscu na świecie i pierwszym w Europie, jeśli chodzi o wzrost ilości słuchaczy z miesiąca na miesiąc.

Każdy znajdzie coś dla siebie w bogatym katalogu z audycjami na żądanie. Czy to rozrywkowo, do poszerzania wiedzy czy z czystej ciekawości słuchania na jakiś temat. Coraz więcej materiałów innych niż „wywiady z ciekawymi ludźmi” pojawia się na naszym rodzimym rynku podcastów. Niekiedy są to wręcz superprodukcje, za którymi stoi wieloosobowy zespół. Większość jednak to amatorskie lub półamatorskie realizacje, jednak cieszy fakt bardzo wysokiego poziomu technicznego dużej części audycji.

Kilkanaście dni temu świat obiegła informacja, że uznana nagroda dziennikarska – Pulitzer – będzie od kolejnej edycji przyznawana również podcastom – to doskonały dowód na wartość, jaką tego typu treści już posiadają.

Skąd pomysł na uruchomienie kanału Przedsiębiorcy z Wyboru? Dla kogo jest ten kanał?

Z podcastami jest jak z tatuażami – ciężko mieć jeden (śmiech). Szukałem nowej formy, która pozwalałaby na trochę więcej finezji niż mój pierwszy kanał – Kreatywne Zagłębie. Od słowa do słowa podczas kilku spotkań ze współprowadzącymi podcast Przedsiębiorcy z Wyboru – Piotrem Łysko, Mateuszem Maikiem, Mariuszem Malickim i Michałem Kucharskim wpadliśmy na pomysł, żeby coś wspólnie nagrywać.

Koncepcja szybko ewoluowała. Pierwsze założenia były takie, że odcinki w obecnej formie, czyli rozmowy naszej piątki i zapraszanych gości, będziemy realizować raz w miesiącu, ze względu na logistykę. Jednak po pierwszym wyjściu ze studia stwierdziliśmy, że tak dobrze się przy tym bawimy, że od razu chcemy więcej. Tym sposobem nasze piątkowe poranki – bo wtedy nagrywamy – od 37 tygodni wyglądają tak samo.

Odbiorcami naszych audycji są osoby zainteresowane biznesem i tematyką gospodarczą. Z założenia kierujemy tematykę dla przedsiębiorców, jednak wiemy, że słuchają nas również „etatowcy”. Ze względu na to, że pierwsza część naszych odcinków to komentarz aktualnych wydarzeń okołobiznesowych, można je traktować jako cotygodniową prasówkę, podaną jednak w specyficznym dla nas stylu, okraszoną dużą dawką wyrazistego humoru.

Bardzo nam się spodobało określenie, że jesteśmy takim Top Gear, tylko audio i nie o samochodach – zgadzamy się z tym w stu procentach!

Gości staramy się dobierać w taki sposób, żeby przekazywać wiedzę dla naszych słuchaczy. To zawsze eksperci w swojej dziedzinie. Wybieramy takich, którzy pasują również do nas klimatem i poczuciem humoru, a jeśli pojawia się gość, który udzielił już mnóstwa wywiadów, to u nas zawsze powie coś nowego. Przykładem może być Jakub Biel odpowiedzialny za komunikację w firmie X-Kom, z którym analizowaliśmy proces kampanii reklamowych w serwisie PornHub – o tym nie można poczytać ani usłyszeć nigdzie indziej.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Przedsiębiorcy Z Wyboru (@podcast_pzw)

Audycja Przedsiębiorcy z Wyboru jest jednym z popularniejszych podcastów biznesowych w Polsce. Spodziewaliście się takiego sukcesu?

Nieskromnie mówiąc – tak, spodziewaliśmy się! Podcast Przedsiębiorcy z Wyboru to zaplanowane działanie na dużo dłużej niż w momencie publikacji. Doświadczenie na tym rynku oraz jego doskonała znajomość spowodowała, że nie było to krążenie po omacku. Mieliśmy przygotowany plan publikacji, pojawiliśmy się w największych serwisach z podcastami praktycznie równocześnie zaraz po starcie oraz wpisaliśmy się w bardzo szybko rosnący trend.

Nie jesteśmy kolejnym podcastem z newsami lub z wywiadami z interesującymi ludźmi. Mamy swój styl, różny temperament prowadzących (niejednokrotnie wzbudzający burzliwe dyskusje) i przede wszystkim analitycznie i merytorycznie analizujemy często kontrowersyjne tematy.

Od września współtworzę również projekt o nazwie Earborne Media wraz z Michałem Kasprzykiem i Krisem Nowakiem – podcasterami z kanału „Do Początku”, którego logo dźwiękowe można usłyszeć na początku każdego odcinka PzW. To też wynik profesjonalizacji tego medium. Ten kanał to nasza wizytówka, która przekonuje firmy do podjęcia z nami współpracy.

Jak sami mówicie, podcast skierowany jest dla „naznaczonych” biznesem. A czym Wy zajmujecie się na co dzień?

Mieszanka zawodów i osobowości, to właśnie klucz do sukcesu naszych audycji. Piotr Łysko jest adwokatem, Mariusz Malicki to specjalista od sprzedaży i jakości obsługi klienta, Mateusz Maik od dawna związany jest z branżą startupową, Michał Kucharski prowadzi agencję eventową, a ja współtworzę agencję reklamową oraz wspomnianą wcześniej firmę zajmującą się tworzeniem podcastów dla firm.

Każdy z nas jest przedsiębiorcą i szuka nowych wyzwań w swoich dziedzinach – kto inny może lepiej przedstawiać tematy kierowane do innych przedsiębiorców niż praktycy.

Nagrywacie w Sosnowcu. Czy spotykacie się z przytykami na temat tego miasta?

Kilka razy pojawiały się małe „przytyczki”, jednak zawsze w bardzo miłym i sympatycznym klimacie. Od pewnego czasu dla wszystkich naszych gości „zza granicy” mamy paszporty Sosnowca, które dostaliśmy od Urzędu Miasta. Każdy, kto go otrzymuje, chwali się prezentem w mediach społecznościowych, więc przy okazji robimy miastu małą reklamę.

Nagrywamy w studio radia Zagłębie FM, któremu dziękujemy za tę możliwość. Mamy jeszcze kilka wspólnych planów, również związanych z podcastami – więc może niedługo będzie głośno o kolejnym projekcie.

Jak dotąd nagraliście 37 odcinków. Skąd bierzecie inspiracje?

Inspiracje przynoszą realia. Nie ma dnia, w którym nie dzieję się coś ciekawego w polskiej i światowej gospodarce, coś co mniej lub bardziej wpływa na przedsiębiorców. Nie mam zupełnie problemu z tematami do odcinków, a lista gości jest prawie pełna na cały 2020 rok.

Jakie plany na najbliższe miesiące?

Konsekwentnie publikujemy nasze odcinki. W naszym studio przy mikrofonach pojawi się mnóstwo ciekawych gości. Wzrost naszej popularności powoduje większą łatwość w pozyskiwaniu osób z dużą popularnością, jednak zaznaczyć należy, że jeszcze żaden z gości na naszej liście nam nie odmówił – więc szykuje się bardzo ciekawy 2020 rok.

Najbliższe plany na nadchodzące dni to dwa ważne dla nas odcinki – świąteczny, który ukaże się w pierwszy dzień świąt oraz noworoczny, który ukaże się dokładnie pierwszego stycznia. Mamy kilka niespodzianek dla naszych słuchaczy – odcinki te będą miały nieco inną formę niż dotychczasowe, ale nie zdradzamy jeszcze szczegółów – to musi pozostać niespodzianką.

Jakich podcastów warto słuchać? Co polecacie?

To bardzo trudne pytanie i lista tutaj może być praktycznie nieskończona. Największe wrażenie na mnie zrobił ostatnio podcast „Śledztwo Pisma” – genialna opowieść reporterska zamknięta w jedną całość.

Regularnie słucham również: „Do Początku” – narracyjne opowieści Michała Kasprzyka i Krisa Nowaka o tym, jakie były początki różnych pozornie nieskomplikowanych rzeczy, wydarzeń i przedsięwzięć. „Yes Was Podcast” Pawła Orzecha i Wojtka Wiemana – przegląd nowinek technologicznych w przyjemnej formie i z poczuciem humoru. „Zaprojektuj swoje życie” – audycja Maćka Filipkowskiego, w której rozmawia z gośćmi, którzy w życiu podjęli nietuzinkowe wyzwania. Bardzo inspirujące! „Polimaty 2” Radka Kotarskiego – mówi na temat świata bez napinki. „Zawodowcy”, w których Karol Stryja przepytuje znane osoby o to, dlaczego i jak robią to, co robią. „Dokonstrukcja” Agaty Soleckiej – pozycja obowiązkowa dla miłośników muzyki – brany jest na warsztat jeden utwór danego zespołu i rozkładany na czynniki pierwsze. „Rozmowy: Wojewódzki & Kędzierski” – cotygodniowy zapis audycji z newonce.radio, w której Kuba i Piotrek w zupełnie innej formie niż ta znana z telewizji rozmawiają z gośćmi.

Polecam przejrzeć katalog Spotify i Apple Podcast – na pewno każdy znajdzie coś dla siebie.

Czy można zatem powiedzieć, że podcast to takie nowe radio?

Chyba niekoniecznie. Podcast to taki Netflix dla radia. Wszystkie audycje są dostępne na żądanie. Nie musimy czekać, nie musimy dopasowywać się do ramówki – to audycja czeka na nas, a nie my na audycję.

Coraz więcej stacji radiowych przechodzi w tryb podcastów poprzez udostępnianie tych samych treści właśnie w modelu na żądanie, bądź oferując dodatkowe treści w tym medium. Przykładem może być radio TOK FM, które ma największy katalog podcastów w obrębie swojej płatnej subskrypcji lub RMF FM, które również wychodzi z ofertą podcastową dla swoich słuchaczy.