Jaworzno ogłosiło przetarg na budowę velostrady, czyli pierwszej rowerowej autostrady w Polsce. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Kilka dni temu władze Jaworzna ogłosiły przetarg na budowę velostrady. Termin składania ofert mija 30 maja. Tego samego dnia nastąpi też otwarcie kopert z ofertami. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty pod uwagę brana będzie cena (60 proc.) i okres gwarancji (40 proc.).

PRZECZYTAJ: W Zagłębiu powstanie pierwsza w Polsce autostrada dla rowerów

Przetarg ogłoszono jednocześnie na dwa zadania. Pierwszy z nich dotyczy budowy obiektów inżynierskich (dwie kładki i tunel), a drugi – robót drogowych. Zainteresowane inwestycją przedsiębiorstwa mogą składać swoje oferty w jednym lub dwóch zadaniach.

Velostrada w Jaworznie będzie pierwszą tego typu drogą w Polsce (10 km dróg dla rowerów, dwie kładki i jeden tunel). Będzie ona bezkolizyjna, posiadająca dwie jezdnie i chodnik dla pieszych, którzy chcieliby wzdłuż trasy rowerowej poruszać się między dzielnicami.

PRZECZYTAJ: Centrum Jaworzna zyska nowe oblicze

Budowa autostrady dla rowerów łączy się z budową Miejskiego Centrum Integracji Transportu. W ramach projektu zostanie też przebudowany Plac Górników. Na tym terenie powstanie zadaszony i strzeżony parking dla rowerów. Obiekt będzie wyposażony również w zaplecze socjalne z prysznicami i szatnią.

– Takie rozwiązanie da mieszkańcom możliwość dojazdu do centrum miasta, pozostawienie roweru i dalszą podróż autobusem. Wcześniej będzie można wziąć prysznic i zostawić ubrania w specjalnej szafce – zapewniali nas w ubiegłym roku pracownicy jaworznickiego magistratu.

Prace powinny zakończyć się w połowie 2018 roku. Ostatnim etapem inwestycji będzie stworzenie sieci wypożyczalni rowerów miejskich. W mieście pojawi się 200 jednośladów, które będzie można wypożyczać w 20 miejscach.

Szacowany koszt inwestycji to ponad 34 mln zł. Na projekt Miejskiego Centrum Integracji Transportu miasto otrzymało 16 mln zł dofinansowania.

  • GD

    A gdyby tak taki eksperyment: w Dąbrowie oddać rowerzystom jedna z dwóch jezdni Piłsudskiego/ Królowej Jadwigi/ 910 do Będzina oraz Braci Miroszewskich do Zagórza? Czyli na jednej drodze same samochody w dwóch kierunkach, a drugiej same rowery w dwóch kierunkach. Zaraz okazałoby się, ze najszybciej, najtaniej, najprzyjemniej i najzdrowiej wszędzie rowerem!

  • romero

    Pomarzyć można. W Dąbrowie jedynie co wychodzi to chwalenie się planami dotyczącymi budowy ścieżek rowerowych. Tymczasem w ościennych miastach działają i budują.

  • Pingback: Jaworznickie rowery miejskie będą elektryczne. Trwają pierwsze testy | Twoje Zagłębie()