W Sosnowcu powstanie kolejnych 13 stacji rowerowych, w których będzie 140 jednośladów. W sumie w ramach Sosnowieckiego Roweru Miejskiego wiosną 2020 roku będą funkcjonowały 22 wypożyczalnie rowerowe z 270 rowerami.

Sosnowiecki Rower Miejski przyjął się w stolicy Zagłębia Dąbrowskiego. Urzędnicy postanowili więc rozbudować system. Nowe stacje pojawią się m.in. przy parku im. Jacka Kuronia, przy Wydziale Nauk o Ziemi, w rejonie dworca głównego PKP, a także Stawików. – Tu mam bardzo dobrą wiadomość. Wypożyczalnia na Stawikach pojawi się najprawdopodobniej już 1 lipca. Będą w niej czekały 24 rowery. Myślę, że to będzie najpopularniejsza stacja rowerowa. Pozostałe będą gotowe wraz z pierwszym dniem funkcjonowania Sosnowieckiego Roweru Miejskiego w 2020 roku. Zdecydowaliśmy się na przyszły rok, bo po weryfikacji rynku wynika, że w tym roku stacje byłyby gotowe jesienią, czyli tuż przed zakończeniem sezonu – wyjaśnia Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. Za rozbudowę systemu miasto zapłaci 3,3 mln zł.

Miejskie pod wypożyczalnie rowerów na Stawikach w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Miejskie pod wypożyczalnie rowerów na Stawikach w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Wysoko zawieszona poprzeczka

W ostatnich dwóch latach w Sosnowcu wybudowano ponad 20 kilometrów dróg przeznaczonych tylko dla rowerzystów. Kolejne powstają m.in. w rejonie Zagórza, Pogoni i Śródmieścia. – Muszę przyznać, że Sosnowiec w kwestii rowerów miejskich bardzo wysoko zawiesił poprzeczkę innym miastom. To między innymi z uwagi na zadaszone wypożyczalnie rowerowe oraz na jeden z najbardziej rozbudowanych systemów – chwali Jakub Giza, dyrektor ds. rozwoju systemów rowerowych firmy Nextbike.

Podpisanie umowy na rozbudowę Sosnowieckiego Roweru Miejskiego - fot. UM Sosnowiec
Podpisanie umowy na rozbudowę Sosnowieckiego Roweru Miejskiego – fot. UM Sosnowiec

Gdzie powstaną nowe stacje?

Nowe stacje rowerowe pojawią się m.in. przy ul. 3 Maja (rejon przejścia podziemnego przy Parku Sieleckim), ul. Gospodarczej (w rejonie parafii pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny), ul. Orlej (w rejonie skrzyżowania z ulicą Nowopogońską i Staropogońską), ul. Będzińskiej (w rejonie Wydziału Nauk o Ziemi), ul. Armii Krajowej (w rejonie parkingu przy parku im. Jacka Kuronia), ul. Blachnickiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Braci Mieroszewskich), ul. Andersa (w rejonie skrzyżowania z ul. 11 Listopada), ul. Wojska Polskiego (w rejonie skrzyżowania z ul. Kalinową), ul. Braci Mieroszewskich (w rejonie skrzyżowania z ul. Dmowskiego), przy rondzie im. Jana Pawła II (w rejonie skrzyżowania z ul. 11 Listopada z ul. Zaruskiego), a także w rejonie skrzyżowania ul. Zagóskiej z ul. Wiejską oraz przy dworcu PKP przy ul. 3 Maja.

Miejskie pod wypożyczalnie rowerów na Stawikach w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Miejskie pod wypożyczalnie rowerów na Stawikach w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Będą nowe typy rowerów

Przypomnijmy. W 9 już istniejących i działających w sezonie stacjach rowerowych można wypożyczyć nie tylko zwykły rower, ale również tandem oraz „trójkołowca”. Spośród 140 nowych rowerów, 10 będzie wyposażonych w foteliki do przewozu dzieci, a kolejne 10 to rowery typu cargo. Do użytku trafi również 10 rowerów dla dzieci i kolejnych 10 typu tandem.

Rowery w Sosnowcu - fot. MZ
Rowery w Sosnowcu – fot. MZ

Sosnowiczanie polubili rowery

System Sosnowieckiego Roweru Miejskiego został uruchomiony 1 czerwca 2018 roku. W pierwszym sezonie, który trwał do 30 listopada, rowery wypożyczono 35 tysięcy razy. Najchętniej wypożyczane były w lipcu. Przez 31 dni mieszkańcy skorzystali z nich 9443 razy. Średni czas jednego wypożyczenia wynosił 34 minuty i 41 sekund. Największą popularnością cieszyły się stacje Park Środula, Piłsudskiego i Ślimak. Najchętniej na sosnowieckich rowerach użytkownicy pokonywali trasę z Ronda Zagłębia Dąbrowskiego do Ronda Ludwik i z powrotem.

Rowery miejski w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – fot. Metropolia GZM
Rowery miejski w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – fot. Metropolia GZM

Rowerem po metropolii

Tegoroczny sezon wystartował 1 kwietnia. Miesiąc później dzięki Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii nastąpiła unifikacja systemów rowerowych w czterech miastach: Sosnowcu, Chorzowie, Katowicach i Tychach.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Droga rowerowa w stronę Dąbrowy Górniczej coraz bliżej

Skomentuj przez Facebook

6 KOMENTARZE

  1. Jeśli ktoś z PiS z aprobatą wypowie się o tych i westycjacc, to Chęciński może to odwołać.

  2. Wszystko pięknie warto docenić ciągły rozwój infrastruktury, niestety boleje nad faktem ,że brakuje ścieżki rowerowej z centrum miasta na stawiki. Warto na to zwrócić uwagę bo jest to chyba z najczęściej wybieranych miejsc do odwiedzenia. W przypadku gdy ktoś podróżuję z dzieckiem unika jazdy po drodze, a to jedyna możliwość chyba ,że nielegalnie po chodniku. Pozdrawiam.

    • Od dwirca masz ścieżkę do przejścia podziemnego na Dęblińską, a z Dęblińskiej mięzy garażami wzdłuż torów kolejowych dojeżdżasz polną drogą do ścieżki łączącej Stawimi z Trójkątem Trzech Cesarzy.

  3. Jeszcze można pomyśleć o stacji przy UŚ na Grota-Roweckiego. Fajnie by łączyło się z Gospodarczą, Nowopogońską i istniejącą przy Ślimaku

  4. A jak tam zjazdy do przejść podziemnych? Na Piastów z jednej strony wykopane a kiedy z drugiej?!
    Przy Dęblińskiej by się przydało takie coś na pewno!
    A na rondzie Gierka to aż się prosi!! O skasowanie zbędnych schodów w kierunku słynnego kiedyś baru Kaczka – wychodzimy schodami do bezsensownego chodnika a potem do ulicy 1Maja trzeba na dół schodzić…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here