Już wkrótce pociągi Kolei Śląskich będą zasilane energią trakcyjną pochodzącą z odnawialnych źródeł. Przewoźnik podpisał w tej sprawie list intencyjny z PKP Energetyka – spółką koordynującą realizację programu Zielona Kolej.

Kolej jest najbardziej ekologicznym i efektywnym energetycznie rodzajem transportu. Zgodnie z planami Urzędu Marszałkowskiego województwa śląskiego w najbliższych latach będzie ona podstawą dla rozwoju nowoczesnej, nisko- i zeroemisyjnej mobilności w regionie.

Obecnie zdecydowana większość taboru używanego przez Koleje Śląskie to pojazdy o napędzie elektrycznym. Wciąż jednak prawie 75 proc. energii trakcyjnej przez nie wykorzystywanej wytwarzane jest w elektrowniach węglowych. Już wkrótce to się zmieni.

Potrzebne zmiany

Przedstawiciele Kolei Śląskich i PKP Energetyka podpisali list intencyjny, na mocy którego zostanie zawarta umowa wieloletnia określająca zasady dostarczania do przewoźnika energii trakcyjnej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dzięki temu Koleje Śląskie zmniejszą swój ślad węglowy docelowo aż o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie. Aby skompensować tę emisję CO2, należałoby co roku sadzić aż ok. 6 mln drzew.

Tym samym Koleje Śląskie zadeklarowały dołączenie do Programu Zielona Kolej – inicjatywy polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95 proc. zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce. Celem tego przedsięwzięcia jest przejście kolei w naszym kraju na zasilanie z OZE – w 2025 r. w 50 proc., w 2030 r. w 85 proc., a docelowo w 100 proc. Wcześniej udział w programie zadeklarowali też inni przewoźnicy kolejowi. Listy intencyjne w tej sprawie PKP Energetyka podpisała z DB Cargo Polska, CTL Logistics oraz Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

– Zawarte porozumienie to niezwykle istotny krok w dążeniu do ograniczania emisyjności transportu w naszym regionie. Chcemy, aby kolej była kluczem do rozwoju ekologicznej mobilności w województwie. Inwestujemy więc w nowoczesny tabor i infrastrukturę. Aby jednak transport kolejowy był jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska, powinien w jak największym stopniu korzystać z zielonej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł – mówi Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. – Dołączenie Kolei Śląskich do Programu Zielona Kolej doskonale wpisuje się w strategię rozwoju województwa „Zielone Śląskie 2030”. Chcemy bowiem stawiać nie tylko na zmniejszanie emisji dwutlenku węgla, ale i na rozwój energetyki OZE w regionie – dodaje.

Działania dla planety

Przedstawiciele przewoźnika wyjaśniają, że przyszłość planety i dbałość o klimat to priorytety naszej działalności. – Chcemy, aby w niedalekiej przyszłości PKP Energetyka dostarczała nam energię pochodzącą z odnawialnych źródeł. Dzięki temu transport kolejowy w naszym regionie będzie jeszcze bardziej ekologiczny. Mam zatem dobrą wiadomość dla naszych pasażerów – już wkrótce będziecie Państwo mogli podróżować pociągami napędzanymi energią ze słońca i wiatru – mówi Patryk Świrski, p.o. prezesa Kolei Śląskich.

W ramach programu przewidziano ambitny i długoterminowy plan dla transportu kolejowego w Polsce. – Naszą misją jest wspieranie rozwoju polskiej kolei. Wierzę, że dzięki współpracy z PKP Energetyka, Koleje Śląskie ograniczą swój ślad węglowy i dzięki temu przyciągną nowych pasażerów, którzy w swoich codziennych wyborach coraz częściej kierują się przesłankami ekologicznymi – podkreśla Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Dodatkowe ustalenia

Poza ustaleniami dotyczącymi Programu Zielona Kolej, podpisany list intencyjny zawiera także deklarację podjęcia współpracy pomiędzy Kolejami Śląskimi i PKP Energetyka dotyczącej budowy instalacji fotowoltaicznych na dachach budynków należących do przewoźnika. Mowa tutaj o co najmniej trzech lokalizacjach w okolicach katowickiej siedziby spółki przy ul. Raciborskiej (obiektach biurowych, magazynowych i technicznych).

PKP Energetyka podzieli się z Kolejami Śląskimi swoją wiedzą i doświadczeniem pozyskanymi podczas realizacji podobnych projektów. Każda z instalacji fotowoltaicznych będzie miała moc nieprzekraczającą 50 kW, a energia przez nie produkowana wykorzystywana zostanie do zasilania infrastruktury przewoźnika.