W niedzielę, 12 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. Jest to szczególnie ważne dla mieszkańców Zagłębia Dąbrowskiego, którzy zyskają więcej połączeń.

W związku ze zmianami będzie więcej połączeń z Katowic do Sławkowa przez stacje Sosnowiec-Kazimierz Górniczy, Porąbkę, Dańdówkę i Sosnowiec Południowy, a liczba połączeń do Katowic i Sławkowa ze stacji Dąbrowa Górnicza Wschodnia i Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce wzrośnie dwukrotnie.

W ostatnich latach PKP PLK przebudowały perony na obu stacjach w Dąbrowie Górniczej: podwyższono je o 76 cm, co ułatwia podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Stacje zyskały także elementy małej architektury – wiaty, ławki, gabloty informacyjne, zegary i nagłośnienie. Komfort i bezpieczeństwo zapewnia nowe oświetlenie peronów i dróg dojścia do nich. Co równie ważne, dzięki modernizacji do około 30 minut skrócił się czas przejazdu ze Strzemieszyc do Katowic.

Na powyższe atuty zwrócili uwagę na początku roku Marcin Bazylak i Arkadiusz Chęciński, prezydenci Dąbrowy Górniczej i Sosnowca oraz Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa. W liście do Kazimierza Karolczaka, przewodniczącego zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli, podkreślali, że zmodernizowana trasa ma ogromny potencjał, a potrzeby mieszkańców są znacznie większe niż siedem par pociągów dziennie.

Trasa Katowice – Sławków została włączona do Metrobiletu

Apel przyniósł skutek i od 12 grudnia liczba połączeń na trasie Katowice – Sławków wzrośnie dwukrotnie do 14 par pociągów dziennie.

metrobilet
Nowy rozkład jazdy pociągów – fot. mat. pras.

Co ważne, obsługiwana przez spółkę Polregio trasa Katowice – Sławków zostanie włączona do Metrobiletu Czerwonego, który obowiązuje obecnie na trasie Dąbrowa Górnicza – Będzin – Sosnowiec – Katowice. – Oprócz dodatkowych połączeń wprowadzony zostanie miesięczny bilet na pociąg, autobus i tramwaj w cenie 89,50 zł (ulgowy) i 179 zł. (normalny) – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Metrobilet to wspólna oferta kolei i Zarządu Transportu Metropolitalnego. W wersji normalnej – ważnej przez 30 dni – Metrobilet Czerwony kosztuje 179 zł. 229 zł kosztuje natomiast Metrobilet ważny na wszystkich trasach kolejowych w GZM i całym ZTM). Bilety ulgowe są o połowę tańsze.

metrobilet
Nowy rozkład jazdy pociągów – fot. mat. pras.

Pasażerowie mogą także korzystać z biletu dobowego ZTM, który kosztuje 15 zł i uprawnia do bezlimitowego podróżowania pociągami Kolei Śląskich i Polregio, a także autobusami, tramwajami i trolejbusami ZTM na trasach od Sławkowa po Gliwice oraz od Tarnowskich Gór i Dąbrowy Górniczej Ząbkowice po Kobiór i Bieruń Nowy.

Można go kupić w aplikacjach mobilnych (Mobilny ŚKUP, mPay, SkyCash, moBILET oraz jakdojade.pl), a także w automatach ŚKUP. Podczas zakupu tego biletu, wybieramy datę i godzinę, kiedy rozpocznie się jego obowiązywanie – a więc nie musimy go kasować, a naszym pierwszym środkiem transportu może być pociąg.

Kroku ku kolei metropopolitalnej

Budowa Kolei Metropolitalnej to najważniejsze zadanie, które realizuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia od samego początku swojego powstania. Nie ma bowiem szybszego i wygodniejszego środka transportu, niż pociągi. Na tak zurbanizowanych obszarach jakim są metropolie, tylko kolej może zdecydowanie skrócić czas codziennych podróży.

metrobilet
Nowy rozkład jazdy pociągów – fot. mat. pras.

Dlatego też, poza pracami nad przygotowaniem wymaganej dokumentacji przed rozpoczęciem budowy nowych torów, GZM systematycznie zwiększa swoje zaangażowanie finansowe, by móc w ten sposób zwiększać częstotliwość kursowania pociągów na już funkcjonujących połączeniach. W ciągu niecałych czterech lat wzrosło ono z ponad 1 mln zł w drugim półroczu 2018 roku do ponad 17 mln zł, które według planów zostanie przekazane w 2022 roku.