Największa inwestycja drogowa w historii Czeladzi została zakończona i rozliczona. Kosztowała ponad 44 mln złotych. Sprawdźmy, jakie są efekty.
Budowa ścieżek rowerowych, centrów przesiadkowych oraz infrastruktury towarzyszącej trwała w Czeladzi prawie trzy lata i kosztowała ponad 44 miliony złotych. W ramach prac zbudowano 15 777 metrów ścieżek rowerowych. Postawiono także cztery stacje dokowania na 68 rowerów i 50 rowerów miejskich do wypożyczenia. Zamontowano również cztery wiaty wraz ze stojakami i kilkadziesiąt samych stojaków do parkowania rowerów prywatnych.
Zbudowano bądź wyremontowano ok. 10 km chodników. Powstało 10 zatok autobusowych oraz 186 miejsc parkingowych, w tym 10 dla osób niepełnosprawnych. Przebudowano i wyremontowano ulice, ronda i skrzyżowania. W Czeladzi powstał też dworzec autobusowy.
Największa inwestycja drogowa w historii Czeladzi zakończona
Wymieniono lub postawiono 270 nowych ledowych lamp ulicznych. Postawiono kilkaset nowych znaków. Powstała także nowa sygnalizacja świetlna na ul. Katowickiej. Wymalowano również kilkaset nowych oznakowań poziomych i przejść dla pieszych.
Zbudowano cztery perony tramwajowe. Tramwaje Śląskie wymieniły również kilkaset metrów szyn, podkładów tramwajowych i sieci trakcyjnych. Posadzono 300 drzew i kilkaset krzewów i kwiatów.
Dodatkowo postawiono kilkanaście nowych estetycznych ławek i koszy na śmieci. Czeladzkie Wodociągi wymieniły kilkaset metrów sieci kanalizacyjnych i wodociągowych oraz zbudowały łącznik do kolektora na Katowickiej w okolicy ul. Reymonta. Tauron wymienił kilkadziesiąt słupów trakcyjnych i założył wiele nowych sieci energetycznych. Z kolei Orange wymienił i przełożył wiele swoich sieci teletechnicznych i studzienek.
Inwestycja objęta siedmioletnią gwarancją
– Inwestycja, która jest objęta siedmioletnią gwarancją, kosztowała łącznie 44 348 869,60 zł, z tego 30 mln zł pochodziło z dotacji unijnej, a prawie 2,6 mln zł z dotacji GZM. Jeżeli do tego dodać ok. 4 mln, które wydały inne instytucje (Tramwaje Śląskie, Orange, Tauron czy Czeladzkie Wodociągi) realizujące swoje inwestycje powiązane z naszą, łączny koszt budowy węzłów przesiadkowych i ścieżek rowerowych kosztował ok. 48 mln zł. Tak więc z budżetu do tej ogromnej inwestycji miasto dołożyło tylko nieco ponad 11 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje budowa – też w dużej części z dotacji – dwóch realizowanych w tym roku ulic w Czeladzi – podkreśla Zbigniew Szaleniec, burmistrz Czeladzi.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE: