We wtorek, 6 listopada zielony pas wzdłuż ulicy 3 Maja w Sosnowcu ma oficjalnie stać się buspasem. Tego dnia odbędzie się odbiór jednej z największych inwestycji drogowych w mieście.

Kończy się budowa buspasów w Sosnowcu. Wkrótce, mieszkańcy będą musieli zmienić swoje nawyki i przyzwyczaić się do jazdy według nowych zasad. Blisko 4-kilometrowy odcinek od skrzyżowania ul. 3 Maja/Piłsudskiego, do wiaduktu drogowego nad ul. 3 maja w ciągu ul Prusa i Blachnickiego oficjalnie stanie się buspasem.

Na wtorek, 6 listopada zaplanowano odbiór wielomilionowej inwestycji. Jeśli nie będzie co do niej zastrzeżeń, jeszcze w tym tygodniu zmienią się zasady poruszania po jednej z głównych arterii miasta.

Dla kogo buspas?

Buspasem poruszać mogą się autobusy komunikacji zbiorowej, zarówno publicznej, jak i prywatnej oraz busy prywatnych przewoźników. Z buspasu nie mogą korzystać kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych oraz taksówkarze.

Wcześniejszy projekt zakładał możliwość poruszania się buspasem samochodów osobowych, które przewożą co najmniej trzech pasażerów. Aby tak się stało, miasto musi przeprowadzić niezbędną analizę.

– Zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego, miasto zleci analizę uwzględniającą, jako jedno z rozwiązań możliwość dopuszczenia do jazdy buspasem taksówek – mówi Rafał Łysy z sosnowieckiego magistratu.

Co grozi za nieprzepisową jazdę?

Kierowcy muszą dostosować się do nowej organizacji ruchu, która pozwala im poruszać się jedynie lewym pasem ruchu. Za nieprzepisową jazdę, czyli jazdę po buspasie, kierowca będzie mógł zostać ukarany mandatem w wysokości 100 złotych oraz jednym punktem karnym.

Sosnowiecka policja uspokaja. Początkowo kierowcy będą pouczani i informowani o zasadach korzystania z buspasa.

Buspas? A po co nam to?

Budowa buspasów to jedna z największych inwestycji drogowych w mieście. Została ona włączona do unijnego projektu “Modernizacji infrastruktury autobusowo-tramwajowej na terenie Sosnowca – budowa i rozbudowa małych węzłów przesiadkowych i łączących je ścieżek rowerowych”.

Dzięki temu zabiegowi, miasto otrzymało unijne dofinansowanie na przebudowę głównej ulicy miasta wraz z nowymi miejscami postojowymi czy zatokami autobusowymi. Częścią projektu są także remonty wybranych przejść podziemnych i kładek.

Ponadto, projekt ma na celu nadanie priorytetu komunikacji zbiorowej z wszystkich dzielnic miasta, głównie przy wjeździe do centrum.