Ok. 25 km nowych ścieżek i tras rowerowych powstanie do końca 2018 roku w Sosnowcu. – To będzie prawdziwa rewolucja dla rowerzystów – zapowiadają urzędnicy. Inwestycja pochłonie aż 11,7 mln zł.

To będzie prawdziwa rewolucja dla sosnowieckich rowerzystów. Do końca 2018 roku w mieście powstanie ok. 25 kilometrów ścieżek i tras rowerowych.

Całe zadanie podzielono na siedem części – cztery wykona firma Eurovia Polska (7,6 mln zł), a trzy Zakład Robót Drogowych Orfin z Radzionkowa (4,1 mln zł). Łączna kwota to 11,7 mln zł.

Jak zapowiadają władze Sosnowca, do końca tego roku zrealizowane zostaną cztery zadania. – Drogi rowerowe pojawią się na ulicach Andersa, 1 Maja, Mościckiego, 3 Maja, Wawel, Narutowicza, Kresowej i Piłsudskiego – wylicza Rafał Łysy, rzecznik prasowy sosnowieckiego magistratu.

Inwestycja na lata

Z kolei w przyszłym roku wybudowane zostaną wzdłuż ul. Naftowej, Kościelnej, Jagiellońskiej, Zegadłowicza, Grota-Roweckiego, Orlej, Żeromskiego i Mireckiego.

– Nigdy wcześniej w historii Sosnowca nie budowano tylu kilometrów tras rowerowych. Fani dwóch kółek wreszcie będą mogli bezpiecznie poruszać się po naszym mieście. Każda inwestycja będzie uwzględniała dobre praktyki dla budowy infrastruktury rowerowej, aby ułatwić rowerzystom podróż – podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Ścieżki rowerowe w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Ścieżki rowerowe w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Rowerzystów z pewnością ucieszy fakt, że na przeważającej większości odcinków zachowany zostanie parametr dla drogi dwukierunkowej szerokości 2 metrów, a nawierzchnie zostaną wykonane z mas bitumicznych w kolorze czerwonym.

– Wykonamy ponad 60 przejazdów rowerowych w technologii bez krawężników, układanych w poprzek. Zadbaliśmy również o to, by w obrębie kilkunastu przystanków komunikacji miejskiej drogi rowerowe były prowadzone za wiatami przystankowymi – opisuje Wojciech Guzik, naczelnik wydziału Organizacji Zarządzania Drogami i Ruchem Drogowym.

To jednak nie koniec

To jednak nie koniec. Nowe ścieżki powstaną również w ramach prowadzonych już w mieście remontów. Wraz z przebudową ul. 3 Maja – współfinansowaną z ZIT – powstaje łącznie ok. 3 km ścieżek.

Nowe ścieżki rowerowe w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Nowe ścieżki rowerowe w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Ich uzupełnieniem będzie kilka kilometrów dróg rowerowych, które powstaną wraz z modernizacją i adaptacją na potrzeby rowerzystów przejść podziemnych (Żeromskiego – 3 Maja, Rondo Gierka, Piłsudskiego – Sobieskiego – Kilińskiego, Piłsudskiego – Mireckiego).

PRZECZYTAJ: Wiemy, jak będą wyglądać rowery miejskie

Niezależną inwestycją będzie blisko kilometr trasy dla rowerzystów wzdłuż ul. Blachnickiego, na odcinku od Braci Mieroszewskich do Lenartowicza. Podobną długość będzie miał odcinek, który powstanie w ramach przebudowy ul. Armii Krajowej.

Rowery miejskie w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Rowery miejskie w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Jeszcze w tym roku ma być też gotowa ścieżka rowerowa wzdłuż bulwaru Czarnej Przemszy – od ogrodu polisensorycznego w Parku Harcerskim do ul. Parkowej (1,5 km). Za kilka dni natomiast do użytku ma zostać oddana 2-kilometrowa pętla rowerowa wokół Stawików.

Będą też wypożyczalnie

Miasto podpisało też umowę wartą 1,7 mln zł i dotyczącą uruchomienia sieci miejskich wypożyczalni rowerów.

– Z dziewięciu wypożyczalni korzystać będzie można wiosną 2018 roku – zapowiada Arkadiusz Chęciński.

Wspomniane wypożyczalnie powstaną przy ulicach: 3 Maja (rejon CWK tzw. „ślimaka” oraz parking przy kładce na Środuli), Andersa (rejon ronda Ludwik), Narutowicza (ścianka wspinaczkowa Sport Poziom 450), Wawel (przy Zespole Szkół Muzycznych), Teatralnej (obok kładki nad torami kolejowymi prowadzącej do osiedla Naftowa), Ostrogórskiej (skrzyżowanie z 1 Maja), al. Mireckiego (w pobliżu stadionu lekkoatletycznego) i Piłsudskiego (Egzotarium).

CZYTAJ TAKŻE:

Jaworzno stawia nie tylko na elektryczne autobusy, ale także na rowery. W mieście trwają pierwsze testy elektrycznych rowerów. Docelowo ma ich być 200. Jaworzno od dłuższego już czasu chwali się swoją nowoczesną flotą autobusową. W lipcu trafi pierwsza pula zamówionych...

9 KOMENTARZE

  1. Na Narutowicza pojawiła się ścieżka rowerowa razem z punktem przesiadkowym. Pomijając fakt, ze nikt z niego nie skorzysta to ścieżka ma ze 20 metrów i kończy się w połowie trawnikiem…
    Ścieżki rowerowe w Sosnowcu to paranoja projektowana przez ludzi którym powinni odebrać dożywotnio prawo wykonywania zawodu.

  2. Załączone zdjęcie świetnie oddaje charakter ścieżek rowerowych w Sosnowcu. Budowa ścieżek rowerowych polega na zabieraniu części chodnika pieszym. Potem słychać narzekania, że piesi chodzą po ścieżkach rowerowych. Rowerzyści byli problemem dla kierowców to przerzućmy ich na chodnik, niech się piesi martwią.

    • Inne zaściankowe miasta jak Kraków, Wrocław, Łódź czy Warszawa też tak robią. Nikt tam nie chodzi po drogach rowerowych. Magia?

      • Czyżby? Proszę więc wpisać wpisać w wyszukiwarkę: „Transport rowerowy w Warszawie”. Obejrzy pan tam zdjęcia jak wyglądają ścieżki rowerowe w stolicy. Jakoś nie widać tam aby były to „wydarte pieszym” fragmenty chodnika, tylko budowane są oddzielnie i tak jak to powinno wyglądać.

  3. mieszkam na zadupiu czyli zagorze i od lat slysze o sciezce do dabrowy gorniczej gdzie rowezysci sa szanowani i wiekszosc zagorzan tam jezdzi-tylko jak sie tam dostac nie ryzykujac zyciem?kolejny raz sprawdza sie teza ze miasto konczy sie tam, gdzie konczy sie widok z okna pana checinskiego-zapraqszam na rekonesans po sciezkach w lesie zagorskim i wszystko wiadomo-rachunek w wyborach pewny

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here