Ponad 100 km torów tramwajowych ma zostać wyremontowanych i zmodernizowanych w całej aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej.

Przed tramwajową spółką wielkie wyzwanie. Na modernizację czeka 100 km torów, powstanie 20 km nowych linii, a tabor powiększy się o trzy rodzaje tramwajów.

– Prace nad przygotowaniem tego projektu, wraz z ustaleniem jego zakresu zaczęliśmy już w 2013 roku – zaznacza Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich.

Projekt podzielony został na dwa etapy, a przewiduje realizację inwestycji w 10 miastach aglomeracji obejmując modernizacją ok. 100 km torowisk. Ponadto w ramach projektu wybudowane zostaną trzy nowe linie tramwajowe, o łącznej długości toru ok. 20 km.

Spółka będzie też zamawiać 45 nowych tramwajów oraz pojazdy techniczne. – Nie ukrywam, że czasu na realizację naszego projektu jest niewiele, bo wszystkie inwestycje powinniśmy zrealizować do końca 2020 roku. Dlatego bez zwłoki przystępujemy do prac – mówi Tadeusz Freisler.

Planowana inwestycja odbędzie się w ramach „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość projektu szacowana jest na 885 mln zł.

Remont torowisk obejmie 10 miast, w tym: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowę Górniczą, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.

Jako pierwsza rozpoczęła się przebudowa infrastruktury tramwajowej w Rudzie Śląskiej. Kolejne przetargi są w toku, a wszystkie zadania w ramach etapu I projektu rozpoczną się w 2017 roku. Wszystkie prace w ramach inwestycji powinny zakończyć się do końca 2020 roku.

Inwestycje w Zagłębiu

Inwestycje w Sosnowcu obejmą budowę nowej linii tramwajowej od pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II, a także przebudowę bądź modernizację infrastruktury tramwajowej od granicy z Będzinem do pętli Będzińska oraz w ciągu Piłsudskiego od Sobieskiego do drogi ekspresowej S86.

W Będzinie zaplanowano przebudowę trasy w ciągu Małobądzkiej od ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem.

Modernizacja dotyczy także Dąbrowy Górniczej, gdzie przebudowana zostanie trasa w ciągu Kasprzaka od skrzyżowania z Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Zaplecze.