Tramwaje Śląskie dostaną blisko 100 mln złotych unijnego dofinansowania na inwestycje, które zostaną zrealizowane w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach i Zabrzu.

Tramwaje Śląskie podpisały umowę o dofinansowanie drugiego etapu modernizacji infrastruktury pt. „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”.

– Siłą inwestycji Tramwajów Śląskich jest jej kompleksowość. Właśnie takie projekty – przemyślane i całościowe, chcemy wspierać funduszami unijnymi – mówi Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Ze wsparciem unijnym Tramwaje Śląskie wybudują nowe torowisko w Bytomiu na ul. Powstańców Warszawskich oraz gruntownie zmodernizują torowiska w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach oraz Zabrzu. W sumie to około 23 km zmodernizowanych i nowych tras. Modernizacje obejmują też dostosowanie peronów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Koniec prac zaplanowano na 2020 rok.

– Nadal mamy bardzo wiele do zrobienia, by znacząco poprawić stan infrastruktury tramwajowej w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Cieszymy się, że nasze plany zyskały aprobatę Ministerstwa i instytucji unijnych, i uzyskaliśmy potężny finansowy zastrzyk, bez którego nie bylibyśmy w stanie realizować tak dużego projektu – podkreśla Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Jak podkreślają urzędnicy, sprawny i wygodny system komunikacji miejskiej może zachęcić mieszkańców do zmiany samochodu na tramwaj. – Przyczyni się to do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, obniżenia poziomu hałasu czy po prostu sprawi, że korki w centrum naszej metropolii będą mniejsze – podkreśla Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski.

Umowę o dofinansowanie pierwszego etapu inwestycji podpisano w grudniu 2017 roku. Przedsięwzięcie obejmuje swym zasięgiem 10 miast: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowę Górniczą, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.

W ramach inwestycji planuje się także m.in. budowę nowej linii tramwajowej od pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II oraz przebudowę bądź modernizację infrastruktury tramwajowej od granicy z Będzinem do pętli Będzińska.

Jest szansa, że to nie koniec unijnego wsparcia dla spółki. – Oceniamy właśnie wniosek o dofinansowanie trzeciego etapu inwestycji. Jeśli ocena będzie pozytywna, spółka może dostać jeszcze nieco ponad 70 mln zł z UE. Realny termin podpisania umowy to czwarty kwartał 2018 roku – zapowiada minister Słowik.

Ponadto, unijne środki wpierają m.in. zakup autobusów elektrycznych w Jaworznie czy rozbudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej KZK GOP.