Na ten moment mieszkańcy sosnowieckiego Zagórza czekali 38 lat. We wtorek, 22 września, ruszyła budowa nowej linii tramwajowej, która od istniejącej pętli doprowadzona zostanie do ronda im. Jana Pawła II. Pod koniec stycznia 2023 roku po nowych torach zaczną kursować tramwaje.

Na ten dzień mieszkańcy Sosnowca czekali od dawna. Obecna trasa do Zagórza była ostatnią nową linią tramwajowej w aglomeracji. Do użytku oddano ją 28 października 1982 roku. Została zakończona pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części osiedla.

– Po 38 latach będziemy kontynuować budowę trasy, która da zupełnie nowe możliwości komunikacyjne mieszkańcom Zagórza. Mam nadzieję, że prace będą przebiegać zgodnie z planem i na początku 2023 roku spotkamy się tu na inauguracyjnym przejeździe tramwaju po nowym torowisku do ronda imienia Jana Pawła II – mówi Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie.

Rusza budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu – fot. Maciej Łydek/UM Sosnowiec
Rusza budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu – fot. Maciej Łydek/UM Sosnowiec

Nowa, blisko czterokilometrowa, linia tramwajowa przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda im. Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. Wartość zadania zgodnie z zapisami umowy wynosi niespełna 88,6 mln zł netto.

Realizujemy kolejny krok w naszym programie bezpiecznego Zagórza i zapewnienia mieszkańcom lepszej i sprawniejszej komunikacji miejskiej. Dzięki odpowiednim programom sygnalizacji świetlnej na nowej linii tramwaj uzyska priorytet na przejazdach przez drogi. Nowe przystanki będą rozmieszczone oczywiście zgodnie z zasadami technicznymi, ale w takich lokalizacjach, które zapewnią mieszkańcom szybki dostęp. Będą ponadto powiązane z przystankami autobusowymi, co usprawni przesiadki – podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Rusza budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu – fot. Maciej Łydek/UM Sosnowiec
Rusza budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu – fot. Maciej Łydek/UM Sosnowiec

Za inwestycję odpowiedzialne jest konsorcjum firm Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty. Sama budowa jest skomplikowana. W pierwszej kolejności prace budowlane prowadzone będą w rejonie ul. Braci Mieroszewskich w sąsiedztwie parkingu znajdującego się tam supermarketu. Na listopad planowane jest wprowadzenie ograniczeń w ruchu kołowym na ul. Braci Mieroszewskich i rozpoczęcie przezbrojeń terenu pod budowę tunelu tramwajowego.

Przed nami zadanie niełatwe wymagające koordynacji prac z wielu obszarów, dlatego skład naszego konsorcjum został tak dobrany, aby wszystkie te obszary zabezpieczyć. Pierwsze prace rozpoczną się już w najbliższych dniach, będą to roboty przygotowawcze, częściowo ziemne oraz przezbrojeniowe związane z budową nowego torowiska. Pod koniec października planujemy rozpocząć przebudowę sieci kanalizacyjnej. Prowadzenie tych prac nie będzie na razie wiązało się z większymi utrudnieniami dla mieszkańców – zapewnił Robert Wach, dyrektor kontraktu Eurovia Polska.

Rusza budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu – fot. Maciej Łydek/UM Sosnowiec
Rusza budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu – fot. Maciej Łydek/UM Sosnowiec

W ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego.

Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu ma być gotowa na początku 2023 roku.

42 KOMENTARZE

  1. Wieś się wyludnia, prawie każdy ma samochód, niektórzy po dwa, autobusy co kilkaset metrów, a ci tramwaje ciągną. Może jest w tym jakiś sens, ja tu widzę zbędną inwestycję. Popatrzcie na upadłe centrum, tu nigdy nie było gospodarza z prawdziwego zdarzenia, przepalanie kasy a efekty żadne.

    • Widać, że znasz się na temacie. Niektórzy mają po dwa samochody? Za niedługo będą mieć po cztery, tylko co z tego skoro będą w korkach stać.
      Na zachodzie Europy tramwaje przeżywają renesans. Autobusy, samochody stoją w korkach, a tramwaj jest szybkim środkiem transportu. U nas w Zagłębiu mamy ten plus, że sieć tramwajowa zbudowana jest na torowiskach wydzielonych, nie w jezdni jak to często ma miejsce na Śląsku. Wprowadzić jeszcze pierwszeństwo przejazdu tramwaju na skrzyżowaniach (tzw. zielona fala) i to będzie bardzo fajny środek transportu.

      • 15 wozi głównie powietrze, znam Zagórze, znam Mec, to jest próba ożywienia tej linii, tylko po co. Ktoś liczy, że młodzież i imprezowicze będą jeździć do Sosnowca czy Katowic na wódkę tą linią? Nie sądzę. Emeryci? Na pewno pójdą gdzie bliżej przystanek, tylko wtedy spadnie obłożenie autobusów. Klamka zapadła, nie chcę narzekać dla narzekania, ale od początku mówiłem, że to nie ma sensu, znając tamtejsze tereny. Na zachodzie Europy ludzie masowo rowerami jeżdżą, w Polsce się wstydzą, niestety…

          • Spokojnie. Trzeba patrzeć władzy na ręce, pieniądze nie biorą się z drukarek, a z podatków i pożyczek spłacanych podatkami. Zastanawiam się nad całą koncepcją. Zrobią wiadukt z przystankami autobusowymi – przecież tam nic nie ma, targ i leclerc, a z bloków na BMC i tak nie jest daleko na obecne przystanki tramwajowe i autobusowe. Liczą, że ludzie z Dąbrowy będą tam wysiadać na tramwaj i z powrotem? Tak jak nie przekonasz ludzi do rowerów tak nie przekonasz, żeby ktoś zrezygnował z samochodu na rzecz dojazdów do pracy tramwajem. Co kraj to inny obyczaj. Fakt jest taki, że 80 mln pójdzie na linię, która jedzie przez blokowiska z siatką przystanków autobusowych. Bardzo dziwne, to jest szastanie.

  2. ooo
    Od czasów Gierka cóś drgnęło ostatnio! W końcu!
    Nowa Hala, Nowy Ludowy, skrzyżowanie koło marakeszu a teraz nowa linia tramwajowa!

    PS
    jeszcze górkę ktoś usypał – do oglądania budowy obiektów sportowych jak znalazł 😂
    i drogę donikąd dwupasmową za to 🤣

    PS2
    to kiedy dofinansowanie od Malikowej na Lodowisko i kiedy zgoda na węzeł Klimontowski od (też Malikowa, czy inny wieczny poseł Andzel?)

  3. I taka ciekawostka, Chęciński lansuje się wbijając pierwszą łopatę pod budowę nowej linii tramwajowej, buduje buspasy zaweżające jezdnie, a zupełnie niedawno wiceprezydentem Sosnowca mianował człowieka który chciał zlikwidować trakwaje w Sosnowcu, a w miejscach po torowiskach chciał dobudować kolejne pasy ruchu. O co chodzi panie Chęciński?

  4. To jest dalsze kontynuowanie planu Pana Gierka i nie widzę w tym nic niestosownego.
    Zupełnie nie wyobrażam aby Pan Prezydent Chęciński coś robił poza parciem na szkło.
    To jest polityka a nie praca. Samorząd to realizowanie dobra mieszkańców , a nie politykierów.

  5. To fajnie że coś się dzieje… ale na litość boską, po co ta idiotyczna scenografia z łopatami wbitymi w piasek i kaskami na stylach łopat – co za kretyn to wymyślił?

    Brakuje tylko mównicy, pocztu sztandarowego i stołu prezydialnego – to wszystko żywcem skopiowane z czasów komuny… a może mają jakiegoś specjalistę od piaru tylko z tamtych czasów?

    Reasume.. kolejne jaja jak berety – Prezio i Dostojnicy w kaskach (po i dlaczego) ale BEZ maseczek… a co tam, im wirus nie straszny a w maseczkach niech se motłoch chodzi!

  6. To jest artykuł nie dotyczący polityki lecz konkretnej inwestycji.
    Szczujnia polityczna ma powód do satysfakcji,ponieważ komentarze nie dotyczą artykułu.
    Zapewne sama ma w tym znaczący udział.

  7. Proszę zwrócić uwagę na tablicę z napisem „dla Was UM w Sosnowcu”.
    Z tego co mi jest wiadome koszty inwestycji pokrywają TŚ
    To parcie na szkło Pana Prezydenta Chęcińskiego jest mdłe.

    • Chęciński nie odpuści nigdy możliwości promocji zaczyna to już być niesmaczne, zresztą w tym przypadku inwestycja jest Tramwajów Śląskich i nie pasuje pchać się przed orkiestrę. No może ta łopata pasuje i jest to trening przed przyszłością po polityce, bo niektórzy też tak kończą.

  8. Inwestycja potrzebna choć spóźnia o ćwierć wieku.
    I słowo do kometujących.
    To prawda, że ile głów tyle poglądów. Ale szanowni malkontenci, nie można wszystkiego ubierać w politykę i jej podporządkowywać jak tego chcą rządzcy. Trzeba w tym wypadku pomyśleć co to da miastu i jego mieszkańcom. To tzw. obiektywizm.
    A tu albo pisiory, albo 90% wazeliny + 10% wody.
    Mnie wszystko jedno jakiej maści koń ciągnie wóz.
    Ma go ciągnąć dobrze.
    A jak przyjdą wybory, to my mamy bat w ręce.

  9. Naród się składa, a na co wyda władza jeden ch… byle miała z tego tantiemy.
    „szybka” 15-tka to poroniony pomysł, a już to co teraz robią to widać, że mogą doić publiczną kasę na bezczelnego i zlewać krytykę.
    Srał taką demokrację i rządy mafioza kiboli!

  10. K…wa za tę 15-tkę i stadion powinno się was posadzić za marnotrawienie środków publicznych, tylko niestety mamy czasy złodziei, nie gospodarzy: nakraść się, ustawić i spierdalać!
    a plebs będzie to wszystko spłacał…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here