echo adrotate_group(3, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(3, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(3, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(9, 0, 0, 0);

Od poniedziałku, 25 stycznia, przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej w Dąbrowie Górniczej zostaje zamknięty dla ruchu samochodowego.

Rozpoczyna się kolejny etap prac związanych z budową centrum przesiadkowego i przebudową układu drogowego w centrum Dąbrowy Górniczej. Na zmiany muszą przygotować się kierowcy.

W poniedziałek, dla ruchu samochodowego, zamknięty został przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej. Z przejazdu będą mogli korzystać piesi i rowerzyści. W czasie zamknięcia prowadzone będą roboty związane z budową przejścia i przejazdu rowerowego pod torami, a także modernizacją torowiska.

Prace mają potrwać do czerwca. Po ich zakończeniu przywrócony zostanie normalny ruch. – Podczas zamknięcia kierowcy chcący przejechać przez tory, będą musieli korzystać z objazdów. Objazd do ulic Konopnickiej i Limanowskiego prowadzony będzie ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną i Łączącą. Objazd w kierunku ul. Królowej Jadwigi prowadzony będzie analogicznie w drugą stronę – poinformował Bartosz Matylewicz, naczelnik Wydziału Marki dąbrowskiego magistratu.

Od 25 stycznia ruch na ul. Sobieskiego będzie odbywał się obiema jezdniami. Ze względu na wciąż trwające roboty drogowe, na odcinku od skrzyżowania z ul. Chopina do budowanego ronda na wysokości Urzędu Pracy, na każdej jezdni – w stronę centrum i w kierunku Będzina – będzie zwężenie i dostępny tylko jeden pas.

echo adrotate_group(8, 0, 0, 0);

Na stałe trasy wrócą autobusy linii nr 140, 605 i 637 i będą obsługiwać przystanek „Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy”. – Przystanek w stronę będzie zlokalizowany w innym miejscu niż dotąd – znajdzie się w pobliżu wjazdu do salonu samochodowego Nissan Japan Motors. Autobus linii nr 606 nadal będzie kursował trasą objazdową – przekazują dąbrowscy urzędnicy.

Tak ma wyglądać centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. mat. pras.

Kluczowa inwestycja

Budowa centrum przesiadkowego i przebudowa układu drogowego w śródmieściu to jedna z kluczowych inwestycji w Dąbrowie Górniczej. Realizowana jest przy wsparciu sporych środków zewnętrznych, pozyskanych przez miasto. Łącznie to ponad 82,5 mln zł (26 mln zł pochodzi z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i ponad 56,5 mln z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego). Za inwestycję wartą 229 mln złotych odpowiedzialne jest konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex.

Co się zmieni?

W ramach inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Wyburzenie budynku dawnej stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej – fot. Dariusz Nowak

Co już zrobiono?

Inwestycja rozpoczęła się w październiku od budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki, z którym połączona zostanie nowa droga biegnąca za hutą Bankową do ul. Kolejowej. Z kolei na początku listopada wystartowały roboty na ul. Kościuszki – na odcinku od zjazdu do Fabryki Pełnej Życia do skrzyżowania z ul. Kolejową, gdzie wybudowane będzie rondo. Prace objęły też całą ul. Kolejową. W pierwszym etapie, do marca 2021 roku, wykonywane będzie tam uzbrojenie podziemne i kanalizacja. Modernizowane jest także torowisko w rejonie stacji kolejowej, gdzie aktualnie pociągi poruszają się jednym torem.

W grudniu wyburzono stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec będzie funkcjonował w budynku przy torach, który wyremontuje PKP.

– Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 roku i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni – tłumaczy Bartosz Matylewicz.

Przebudowa układu drogowego czeka też okolicę dworca w Gołonogu, gdzie powstaną m.in. tunele i ronda usprawniające ruch. Wszystko ma być gotowe w 2023 roku.

echo adrotate_group(5, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(5, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(5, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(9, 0, 0, 0);