Trwa budowa centrum przesiadkowego i przebudowa układu drogowego w centrum Dąbrowy Górniczej. Co zrobiono już do tej pory?

Przed świętami rozpoczął się kolejny etap budowy centrum przesiadkowego w Dąbrowie Górniczej. Na początek wyburzono stary, zniszczony i nieużywane od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec będzie funkcjonował w budynku przy torach, który wyremontuje PKP.

Inwestycja rozpoczęła się w październiku od budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki, z którym połączona zostanie nowa droga biegnąca za hutą Bankową do ul. Kolejowej. Z kolei na początku listopada wystartowały roboty na ul. Kościuszki – na odcinku od zjazdu do Fabryki Pełnej Życia do skrzyżowania z ul. Kolejową, gdzie wybudowane będzie rondo. Prace objęły też całą ul. Kolejową. W pierwszym etapie, do marca 2021 roku, wykonywane będzie tam uzbrojenie podziemne i kanalizacja. Modernizowane jest także torowisko w rejonie stacji kolejowej, gdzie aktualnie pociągi poruszają się jednym torem. Na początek przyszłego roku planowane jest czasowe zamknięcie przejazdu na ul. Konopnickiej.

Wyburzenie budynku dawnej stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej – fot. Dariusz Nowak

Co się zmieni?

W ramach całej inwestycji, prowadzonej przez miasto i PKP PLK, powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. Przebudowane zostaną także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

PKP planuje również wykonać długo zapowiadany remont budynku dworcowego przy stacji w centrum. – Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 roku i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni – przekazał Bartosz Matylewicz, naczelnik Wydziału Marki dąbrowskiego magistratu.

W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG
W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG

Kluczowa inwestycja

Budowa centrum przesiadkowego i przebudowa układu drogowego w śródmieściu to jedna z kluczowych inwestycji w Dąbrowie Górniczej. Realizowana jest przy wsparciu sporych środków zewnętrznych, pozyskanych przez miasto. Łącznie to ponad 82,5 mln zł (26 mln zł pochodzi z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i ponad 56,5 mln z Regionego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego). Za inwestycję wartą 229 mln złotych odpowiedzialne jest konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex.

Przebudowa układu drogowego czeka też rejon dworca w Gołonogu, gdzie powstaną m.in. tunele i ronda usprawniające ruch. Wszystko ma być gotowe w 2023 roku.