Na początku września ruszy jedna z najważniejszych inwestycji w historii Dąbrowy Górniczej – budowa centrum przesiadkowego i rozbudowa układu komunikacyjnego w rejonie dworca kolejowego w centrum miasta.

10 sierpnia 2020 roku w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej władze miasta oraz przedstawiciele PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak Mosty i Complex na budowę centrum przesiadkowego wraz z tunelami pod torami kolejowymi w śródmieściu.

Wspólnie z PKP PLK przystępujemy do realizacji bardzo kompleksowego zadania – budowy centrum przesiadkowego, tunelu i przejść pod torami kolejowymi w centrum, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remont ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów. Wierzę, że dzisiejszy obraz okolic dworca wkrótce przejdzie do historii i zastąpi go nowa, funkcjonalna przestrzeń – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Podpisanie umowy na budowę centrum przesiadkowego - fot. UM Dąbrowa Górnicza
Podpisanie umowy na budowę centrum przesiadkowego – fot. UM Dąbrowa Górnicza

Co się zmieni?

Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wartość inwestycji to 229 mln zł. Prace mają potrwać do końca 2022 roku.

W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG
W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG

PKP PLK zbuduje nowe perony, które będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Peron wyspowy zostanie przebudowany, dodatkowo powstanie peron jednokrawędziowy przy budynku dworca. Wszystkie obiekty będą podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w windy, a tym samym dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W stacji Dąbrowa Górnicza będą przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Ogrzewane rozjazdy usprawnią przejazdy pociągów zimą. W ramach przebudowy stacji zostanie również zabezpieczony teren pod planowane dodatkowe tory i trzeci peron z przeznaczeniem dla kolei aglomeracyjnej.

W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG
W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG

Wygodnie dla mieszkańców

Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus, tramwaj czy rower muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku – dodaje prezydent Marcin Bazylak.

Prezydent zdradził także, że pojawiła się szansa na remont dworcowego budynku, znajdującego się przy torach. W swoich planach inwestycyjnych uwzględniły go Polskie Koleje Państwowe. W przyszłym roku ma być gotowy projekt przebudowy i spółka zamierza wyłonić wykonawcę.

Centrum przesiadkowe w Gołonogu

W Dąbrowie Górniczej – Gołonogu przygotowana jest podobna inwestycja. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy. W jej ramach przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie gołonoskiego dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Sześć firm chce budować centrum przesiadkowe w Gołonogu