Na początku września ruszy jedna z najważniejszych inwestycji w historii Dąbrowy Górniczej – budowa centrum przesiadkowego i rozbudowa układu komunikacyjnego w rejonie dworca kolejowego w centrum miasta.

10 sierpnia 2020 roku w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej władze miasta oraz przedstawiciele PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak Mosty i Complex na budowę centrum przesiadkowego wraz z tunelami pod torami kolejowymi w śródmieściu.

Wspólnie z PKP PLK przystępujemy do realizacji bardzo kompleksowego zadania – budowy centrum przesiadkowego, tunelu i przejść pod torami kolejowymi w centrum, nowej drogi łączącej ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego, a także remont ul. Kolejowej. Zadanie obejmuje też przebudowę torowisk i peronów. Wierzę, że dzisiejszy obraz okolic dworca wkrótce przejdzie do historii i zastąpi go nowa, funkcjonalna przestrzeń – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Podpisanie umowy na budowę centrum przesiadkowego - fot. UM Dąbrowa Górnicza
Podpisanie umowy na budowę centrum przesiadkowego – fot. UM Dąbrowa Górnicza

Co się zmieni?

Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Wartość inwestycji to 229 mln zł. Prace mają potrwać do końca 2022 roku.

W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG
W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG

PKP PLK zbuduje nowe perony, które będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Peron wyspowy zostanie przebudowany, dodatkowo powstanie peron jednokrawędziowy przy budynku dworca. Wszystkie obiekty będą podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w windy, a tym samym dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W stacji Dąbrowa Górnicza będą przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Ogrzewane rozjazdy usprawnią przejazdy pociągów zimą. W ramach przebudowy stacji zostanie również zabezpieczony teren pod planowane dodatkowe tory i trzeci peron z przeznaczeniem dla kolei aglomeracyjnej.

W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG
W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej – fot. Studio DG

Wygodnie dla mieszkańców

Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus, tramwaj czy rower muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku – dodaje prezydent Marcin Bazylak.

Prezydent zdradził także, że pojawiła się szansa na remont dworcowego budynku, znajdującego się przy torach. W swoich planach inwestycyjnych uwzględniły go Polskie Koleje Państwowe. W przyszłym roku ma być gotowy projekt przebudowy i spółka zamierza wyłonić wykonawcę.

Centrum przesiadkowe w Gołonogu

W Dąbrowie Górniczej – Gołonogu przygotowana jest podobna inwestycja. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy. W jej ramach przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie gołonoskiego dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Sześć firm chce budować centrum przesiadkowe w Gołonogu

Skomentuj przez Facebook

10 KOMENTARZE

  1. Włodarz Dąbrowy Górniczej ma głowę „na karku”
    A w Sosnowcu powstaje nikomu niepotrzebny stadion za dużo większe pieniądze w którego corocznie trzeba będzie pompować wiele milionów na jego utrzymanie.

  2. Co tam mówć o Dąbrowie przecież te inwestycje to takie nic, Sosnowiec może być przykładem pod wodzą arkadyjusza ułomnego patrzcie na łąki kwietne, przewspaniałe bum pasy, dwa stadiony przyćmiewające zachodnie klepiska to są namiastki sukcesu tego co nas czeka!!!!

  3. Polecam zobaczyć centrum przesiadkowe w Będzinie, nie wykorzystane nawet w 10%, za to zaparkowanie przy poczcie graniczy z cudem no i ta „piękna” nawierzchnia ul .Kościuszki

  4. […] Wkrótce rozpocznie się budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i kolei powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here