W sobotę i niedzielę rozpoczną się prace modernizacyjne torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej. W tym czasie wstrzymany zostanie ruch tramwajowy.

Kompleksowa przebudowa torowisk obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Inwestycja jest podzielona na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. W trakcie zaplanowanej na ponad rok przebudowy trasy między aleją Róż a rondem Budowniczych Huty Katowice, pasażerowie nadal będą mogli korzystać z tramwajów. Wyjątkiem jest weekend 13-14 listopada.

W najbliższy weekend krakowska firma ZUE SA, której Tramwaje Śląskie i miasto zleciły przebudowę 2,6-kilometrowej trasy, zaplanowała zabudowę rozjazdów. Dzięki nim po weekendzie tramwaje wrócą na tory i – z wykorzystaniem systemu mijankowego – kursować będą po torze w kierunku Będzina. W tym czasie ekipy budowlane rozpoczną prace na torze w kierunku huty.

– Przebudowa torowiska będzie prowadzona etapami. System mijankowy sprawi, że wykonawca będzie mógł przystąpić do pracy, a tramwaje będą w dalszym ciągu wozić pasażerów – potwierdza Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich.

W weekend czasowo ruch tramwajów zostanie wstrzymany. Od wyjazdów w sobotę 13 listopada do zjazdów w niedzielę 14 listopada nastąpią zmiany w organizacji ruchu tramwajowego:

  • tramwaje linii nr 21 będą kursować wg specjalnego rozkładu jazdy w relacji: Sosnowiec Milowice Pętla – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy,

  • tramwaje linii nr 22 będą kursować wg specjalnego rozkładu jazdy w relacji: Czeladź Dworzec – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy;

  • kursujące w soboty tramwaje linii nr 28 będą kursować wg specjalnego rozkładu jazdy w relacji: Będzin Osiedle Zamkowe Pętla – Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy,

  • uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza oznaczona jako T-21, kursując w relacji: Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy – Tworzeń Huta Katowice.

Odcinek jednotorowy wprowadzony zostanie pomiędzy przystankami Dąbrowa Górnicza Reden a Gołonóg Centrum. Generalny wykonawca przystąpi do prac na torze południowym (w kierunku Huty), a ruch tramwajów prowadzony będzie w obu kierunkach torem północnym. Dwa przystanki znajdujące się na tym odcinku obsługiwane będą z platform tymczasowych w dotychczasowych lokalizacjach.

– W międzyczasie uprawomocnił się także wybór wykonawcy w przetargu na realizację drugiego odcinka torowisk w Dąbrowie Górniczej, od ronda przy alei  Róż do granicy z Będzinem. W tym przypadku również generalnym wykonawcą została wybrana firma ZUE S.A., z którą pod koniec listopada planujemy podpisać umowę – informuje Andrzej Zowada.

Plan inwestycji

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie niemal 5200 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe.

W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie 10 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), zamontowane smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, przebudowana sieć trakcyjna wraz z układem zasilania.

W zakresie miejskim inwestycji jest m.in. budowa i przebudowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, drogi dla rowerów oraz zieleńców, przebudowa układu drogowego i oświetlenia ulicznego, budowa ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka, budowa przystanków autobusowych, przebudowa przejścia podziemnego na Redenie i likwidacja dwóch innych przejść podziemnych.

Zadanie pn. „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od al. Róż do ul. Kasprzaka” jest jednym z elementów „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (ok. 75,9 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. wynosi ok. 1/3 tej wartości.

CZYTAJ TAKŻE:

Komunikacyjna rewolucja. Pierwsza umowa podpisana