Pandemia koronawirusa nie zniechęciła mieszkańców metropolii do korzystania z systemu zintegrowanych wypożyczalni rowerów miejskich.

W 2020 roku wypożyczalnie funkcjonowały w pięciu miastach. Start sezonu rowerów miejskich opóźniła w tym roku pandemia koronawirusa i związane z tym rządowe obostrzenia. Po pierwszej fali zakażeń restrykcje zostały złagodzone i od 6 maja miasta zaczęły uruchamiać swoje wypożyczalnie – najpierw Katowice i Siemianowice Śląskie, a niedługo potem Chorzów, Tychy i Sosnowiec. W przeciwieństwie do poprzedniego sezonu, w 2020 roku wypożyczalni rowerów miejskich nie uruchomiły Gliwice i Zabrze.

– Choć system liczył mniej miast, nie ucierpiała na tym liczba użytkowników, a wręcz przeciwnie, zaobserwowaliśmy ich przyrost. Można nawet powiedzieć, że po złagodzeniu obostrzeń związanych z pierwszą falą zakażeń koronawirusem, sklepy rowerowe i wypożyczalnie rowerów przeżywały prawdziwe oblężenie. Jeśli dodamy do tego fakt, że Światowa Organizacja Zdrowia zaleciła w tym czasie podróżowanie rowerami, jako bezpiecznym i zdrowym środkiem transportu, to jest to wyraźny sygnał, że wszelkie projekty rowerowe powinny być nadal przez nas rozwijane – mówi Marcin Dworak, pełnomocnik zarządu GZM ds. nowej mobilności.

Rowery miejski w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – fot. Metropolia GZM
Rowery miejski w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – fot. Metropolia GZM

W 2020 roku z wypożyczalni rowerów Nextbike na terenie metropolii korzystało blisko 140 tys. mieszkańców – to wzrost o ponad 21 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Spadła za to liczba wypożyczeń. W okresie od maja do końca listopada 2020 roku dokonano ich w sumie ponad 307 tysięcy (w 2019 było blisko 730 tys.). Rekordowym miesiącem 2020 roku był lipiec, w którym odnotowano blisko 72 tysiące wypożyczeń. W sumie w minionym sezonie dokonano 20,7 tys. przejazdów między miastami.

Standardowo najczęściej pokonywaną trasą między miastami były odcinki: Katowice-Chorzów (7626 przejazdów) i Chorzów-Katowice (7444). Najdłuższy przejechany dystans wyniósł 27 km i odnotowano go na odcinku Sosnowiec-Tychy. Z kolei najchętniej wybieraną stacją, w której parkowano rowery z innych miast, były sosnowieckie Stawiki (137 relokacji).

Zintegrowany system rowerów miejskich Nextbike pozwala na wypożyczenie roweru w jednym mieście, a oddanie go w innym, oczywiście pod warunkiem udziału obu miast w zintegrowanym systemie. Metropolia jest odpowiedzialna za finansowanie relokacji rowerów, co znaczy, że taki zabieg nie wiąże się z żadnymi wydatkami po stronie samorządów, czy samych rowerzystów. To metropolia jest odpowiedzialna za finansowanie relokacji rowerów. W 2020 roku łącznie dokonano 3038 takich relokacji.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Sosnowiecki Rower Miejski zakończył kolejny sezon. Mieszkańcy przesiedli się na rowery