Od 3 grudnia, na dwa miesiące, ulica Strzemieszycka w Dąbrowie Górniczej znów będzie dostępna dla ciężarówek dojeżdżających do Euroterminalu w Sławkowie.

Do 2 grudnia zakaz ruchu dla pojazdów o masie powyżej 7 ton obowiązywał od skrzyżowania z DW 790 do ul. Zakawie. Nie dotyczył autobusów miejskich, służb komunalnych oraz ciężarówek dojeżdżających do nieruchomości na tym odcinku, na których prowadzona jest działalność gospodarcza. Odstępstwem był także dojazd od ul. Strzemieszyckiej do firm przy ul. Rudnej, Rodzinnej i Ciołkowizna.

W czwartek, 3 grudnia, na dwa miesiące, zakaz ten został zniesiony i ciężarówki znów mogą przejeżdżać przez Strzemieszycką. To oznacza, że tiry nie przejadą przez ulicę Hrubieszowską w Sławkowie. Po dwóch miesiącach sytuacja się zmieni i ruch skierowany zostanie przez Sławków.

To efekt porozumienia, zawartego pomiędzy powiatem będzińskim, Sławkowem i Dąbrową Górniczą na początku lipca. Zakłada ono naprzemienne zamykanie przez powiat będziński i Dąbrowę Górniczą dróg dojazdowych do terminali przeładunkowych w Sławkowie.

Ciężarówki przejeżdżające przez Sławków – fot. UM Sławków
Ciężarówki przejeżdżające przez Sławków – fot. UM Sławków

Tiry problemem dla mieszkańców

Ulica Strzemieszycka często używana jest jako wygodna droga tranzytowa, przez którą prowadzi transport do licznych zakładów produkcyjnych i Euroterminalu w Sławkowie. Kierowcy nie wybieraliby dojazdu do niego ul. Strzemieszycką, gdyby był odpowiednio skomunikowany z drogą ekspresową S1 lub DK 94. Pomimo, że to problem znany od dawna, do tej pory nie ruszyła budowa łącznika z żadną z tras. Wzmożony ruch ciężarówek, generujący duży hałas i emisję spalin, jest sporym utrapieniem dla okolicznych mieszkańców.

Potrzebna nowa droga

Na początku lipca samorządowcy z Dąbrowy Górniczej, Sławkowa i powiatu będzińskiego zaapelowali wspólnie do ministra infrastruktury o wsparcie budowy drogowego łącznika, który odciąży lokalne drogi od ruchu ciężarówek.

Jednocześnie ustalili, że od 3 sierpnia, co dwa miesiące, będą wprowadzane naprzemiennie ograniczenia dla ruchy ciężarówek – raz w rejonie ul. Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej, następnie na ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie.

Orientacyjny przebieg łącznika DK94 i Euroterminala w Sławkowie - fot. UM Dąbrowa Górnicza
Orientacyjny przebieg łącznika DK94 i Euroterminala w Sławkowie – fot. UM Dąbrowa Górnicza

Drogowy łącznik Euroterminalu w Sławkowie z drogą wojewódzką 790 i dalej DK 94 odciążyłby lokalne drogi od TIR-ów. Jego powstanie pozwoliłoby na przeniesienie ciężarowego ruchu tranzytowego z lokalnych dróg między domami na dostosowane do niego trasy. Żeby jeszcze bardziej zmniejszyć ruch ciężarowy na ul. Strzemieszyckiej, analizowana jest możliwość dobudowy łącznika pomiędzy ul. Szklanych Domów i Fabryczną. Dzięki niemu możliwe byłoby wyprowadzenie części transportu na DW 790, a przez nią na DK 94, z pominięciem wielu zamieszkanych obszarów.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Zegarki Timex – te kolory czasomierzy nigdy nie wyjdą z mody