W czwartek, 27 stycznia jedna z dwóch przebudowywanych jezdni alei Zagłębia Dąbrowskiego zostanie całkowicie zamknięta. Ruchem autobusów na drugiej jezdni będzie sterowała wahadłowa sygnalizacja świetlna, tymczasowo zmieni się też lokalizacja przystanków.

W związku z kolejnym etapem prac w rejonie stacji w Gołonogu zamknięty zostanie ok. 200-metrowy odcinek alei Zagłębia Dąbrowskiego w Dąbrowie Górniczej. Od 13 stycznia kierowcy korzystają z objazdów. Wyjątkiem są autobusy, które poruszają się zewnętrznymi pasami obu jezdni i obsługują oba stanowiska przystanku Gołonóg Dworzec PKP. Na wewnętrznych pasach rozpoczęły się głębokie wykopy.

Teraz jezdnia po stronie osiedla Cieszkowskiego zostanie całkowicie zamknięta dla ruchu. – Powodem zamknięcia jest konieczność poszerzenia wykopu pod kanalizację deszczową – wyjaśnia Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych.

Nowa lokalizacja przystanków

Z tego powodu od czwartku, 27 stycznia ruch autobusów będzie się odbywał po pasie drugiej jezdni. Pokieruje nim wahadłowa sygnalizacja świetlna.

Zmieni się także lokalizacja przystanku Gołonóg Dworzec PKP. Stanowisko nr 1 zostanie przeniesione na ul. Wybickiego (na wysokość serwisu opon), natomiast stanowisko nr 2 zostanie ulokowane na wysokości firmy Guhring.

Duże zmiany

Zamknięcie alei to wstęp do budowy ronda na skrzyżowaniu z ulicą Uklańskiego. Wraz z drugim rondem na skrzyżowaniu ulicy Parkowej z Wczasową oraz tunelem pod torami będą one częścią nowego układu komunikacyjnego w rejonie stacji kolejowej w Gołonogu.

Po wybudowaniu kanalizacji deszczowej, aleja zyska nową podbudowę i nawierzchnię, zmieni się także geometria obu jezdni, co uspokoi m.in. ruch przy dojeździe do nowego ronda. Projekt przewiduje także budowę zatok autobusowych oraz drogi rowerowej po obu stronach.

Za około 4 miesiące ruch na zamkniętym odcinku zostanie przywrócony, wtedy też – z powodu budowy ronda – planowane jest zamknięcie ul. Uklańskiego.

Rozbudowa infrastruktury

Budowie nowego układu drogowego towarzyszy budowa nowego układu torowego: przy budynku dworca powstaje już peron nr 2, peron nr 1 powstanie od strony ul. Parkowej. Obie strony połączy przejście podziemne pod torami, a w miejscu starego peronu powstanie rezerwa pod dwa tory kolei metropolitalnej.

Warte 67,5 mln zł wszystkie prace w Gołonogu – zlecone firmie Nowak-Mosty – mają się zakończyć w grudniu 2022.