Od środy, 3 lutego, znów zmieniła się organizacja ruchu tirów w Dąbrowie Górniczej i Sławkowie. Ciężarówki przez dwa miesiące mogą jeździć ulicami Sławkowa.

Tiry jeździć będą powiatowymi ulicami w Sławkowie przez dwa miesiące. Po tym czasie zakaz zostanie na kolejne dwa miesiące przywrócony i pojazdy o masie całkowitej powyżej 7 ton pojadą ponownie przez Strzemieszyce.

Zmiany wynikają z realizacji porozumienia, zawartego pomiędzy powiatem będzińskim, Sławkowem i Dąbrową Górniczą na początku lipca 2020 roku. Zakłada ono naprzemienne zamykanie przez powiat będziński i Dąbrowę Górniczą dróg dojazdowych do terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w Sławkowie.

Tiry problemem dla mieszkańców

Ulica Strzemieszycka często używana jest jako wygodna droga tranzytowa, przez którą prowadzi transport do licznych zakładów produkcyjnych i Euroterminalu w Sławkowie. Kierowcy nie wybieraliby dojazdu do niego ul. Strzemieszycką, gdyby był odpowiednio skomunikowany z drogą ekspresową S1 lub DK 94. Pomimo, że to problem znany od dawna, do tej pory nie ruszyła budowa łącznika z żadną z tras. Wzmożony ruch ciężarówek, generujący duży hałas i emisję spalin, jest sporym utrapieniem dla okolicznych mieszkańców.

Potrzebna nowa droga

Już w 2020 roku samorządowcy z Dąbrowy Górniczej, Sławkowa i powiatu będzińskiego zaapelowali wspólnie do ministra infrastruktury o wsparcie budowy drogowego łącznika, który odciąży lokalne drogi od ruchu ciężarówek.

Jednocześnie ustalili, że co dwa miesiące, będą wprowadzane naprzemiennie ograniczenia dla ruchy ciężarówek – raz w rejonie ul. Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej, następnie na ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie.

Drogowy łącznik Euroterminalu w Sławkowie z drogą wojewódzką 790 i dalej DK 94 odciążyłby lokalne drogi od TIR-ów. Jego powstanie pozwoliłoby na przeniesienie ciężarowego ruchu tranzytowego z lokalnych dróg między domami na dostosowane do niego trasy. Żeby jeszcze bardziej zmniejszyć ruch ciężarowy na ul. Strzemieszyckiej, analizowana jest możliwość dobudowy łącznika pomiędzy ul. Szklanych Domów i Fabryczną. Dzięki niemu możliwe byłoby wyprowadzenie części transportu na DW 790, a przez nią na DK 94, z pominięciem wielu zamieszkanych obszarów.