Stacje rowerowe co kilkaset metrów, 8 tys. rowerów, długoterminowa możliwość wypożyczenia oraz specjalna taryfa dla rowerów elektrycznych – tak w skrócie ma wyglądać rower metropolitalny.

Rower metropolitalny, czyli jedna z większych wypożyczalni rowerów miejskich w Europie, powstanie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, aby usprawnić codzienne podróże mieszkańców. GZM właśnie ogłosiła nabór do dialogu konkurencyjnego, który zakończy się podpisaniem umowy z wykonawcą. W zależności od tego, jak długo potrwają konieczne uzgodnienia, system wystartuje w połowie 2022 roku lub na początku 2023.

Rower w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii postrzegany jest jako równorzędny środek transportu, który może zdecydowanie usprawnić nasze codzienne podróże np. do pracy, szkoły, na zakupy czy do lekarza. Aby zachęcić mieszkańców do korzystania z niego, ważne jest zapewnienie wygodnego dostępu do rowerów miejskich, dlatego GZM pracuje nad uruchomieniem wypożyczalni, integrującej miasta i gminy, które ją tworzą – twierdzą urzędnicy.

Rower, Rowery miejskie
Sosnowiecki Rower Miejski – fot. MZ

Zalety roweru metropolitalnego

Podstawowymi założeniami systemu jest to, aby wypożyczalnie działały przez cały rok, do dyspozycji mieszkańców było ok. 8 tys. rowerów IV generacji tzw. smart bike. Wypożyczalnie będą zlokalizowane średnio co ok. 300-450 m, podczas gdy teraz ta średnia odległość jest prawie dwa razy większa i wynosi ponad 700 m.

Dodatkowo utworzona zostanie długoterminowa wypożyczalnia rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Mieszkańcy metropolii będą je mogli wypożyczyć na tydzień, miesiąc, cały sezon, a nawet rok. Na razie jednak GZM nie mówi o możliwych cenach.

Wiadomo też, że po przeprowadzeniu modernizacji i unowocześnienia systemu ŚKUP, będzie możliwe zintegrowanie go z systemem płatności w wypożyczalni. Oznacza to, że w przyszłości za pomocą jednej aplikacji będziemy mogli kupić bilet na komunikację miejską i uzyskać dostęp do roweru miejskiego.

Otwarcie dworca i ścieżek rowerowych w Czeladzi – fot. MZ

Rower metropolitalny ma być tańszy

Jak zapewniają urzędnicy GZM wspólny system będzie tańszy. – Dzisiaj średni koszt utrzymania jednego roweru w funkcjonujących wypożyczalniach wynosi prawie 480 zł. Jak wynika z rozeznania rynku i szacunków eksperckich, po stworzeniu zintegrowanego i wspólnego systemu, ta kwota może być dużo niższa – tłumaczy Witold Trólka z biura prasowego GZM.

Kiedy start systemu? – W optymistycznym scenariuszu uruchomienie systemu byłoby możliwe w połowie 2022 roku. Jednak w zależności od tego, jak długo będą trwały konieczne uzgodnienia z gminami, przeprowadzenie zamówienia publicznego i konsultacje społeczne, system może zostać uruchomiony na początku 2023 roku – odpowiada Witold Trólka. – W tej chwili dobiegają końca uzgodnienia z gminami oraz przygotowywane jest postępowanie, w którym zostanie wybrany wykonawca – dodaje.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Czeladzianie przetestowali ścieżki rowerowe. Otwarto też dworzec [DUŻO ZDJĘĆ]