Ponad 40 tysięcy przejazdów rowerami Nextbike między miastami Górnośląsko- Zagłebiowskiej Metropolii – to bilans pierwszego roku funkcjonowania systemu zintegrowanych wypożyczalni miejskich.

Zintegrowany system rowerów miejskich jest bardzo popularny wśród mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W 2019 roku mieszkańcy GZM zaliczyli ponad 40 tysięcy przejazdów jednośladami. – Dane, jakie otrzymujemy od kwietnia, pierwszego miesiąca kiedy można się było przemieszczać między miastami wykazują tendencję rosnącą. Pokazują, że to rozwiązanie zostało zaakceptowane przez użytkowników rowerów – zaznacza Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji.

– Zaczynaliśmy w kwietniu 2019 roku. Po pierwszym miesiącu funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Rowerów Miejskich między pierwszymi współpracującymi 4 miastami przemieszczano się ok. 6 tys. razy. Kilka miesięcy później rodzina miast wzrosła o 3 kolejne, co miało wpływ na wzrost statystyk tego typu przejazdów – tłumaczy Karolina Mucha-Kuś.

Rowery miejski w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – fot. Metropolia GZM
Rowery miejski w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – fot. Metropolia GZM

Zintegrowany system rowerów miejskich Nextbike, który liczy ok. 1,6 tys. rowerów standardowych, pozwala na oddawanie wypożyczonego sprzętu w innych miastach. Początkowo w kwietniu 2019 roku rozwiązanie to obejmowało Katowice, Sosnowiec, Tychy oraz Chorzów. Potem przyłączyły się Siemianowice Śląskie, Zabrze oraz Gliwice.

Metropolia jest odpowiedzialna za finansowanie relokacji rowerów. To znaczy, że wypożyczenie roweru w jednym mieście i pozostawienie go w innym, nie wiąże się z żadnymi wydatkami po stronie samorządów, czy samych rowerzystów. – Łącznie w tym roku metropolia dofinansowała 3,6 tys. relokacji – dodaje Karolina Mucha-Kuś.

W 2019 roku użytkownicy wypożyczali rowery blisko 800 tys. razy. Dokonali łącznie ok. 43 tys. przejazdów między miastami. Najchętniej przemieszczano się między Katowicami i Chorzowem (łącznie ok. 23 tys razy). Chętnie podróżowano między Chorzowem i Siemianowicami Śląskimi (ok. 3,9 tys razy) oraz Katowicami i Siemianowicami (ok. 2,3 tys. razy).

Rowery miejski w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – fot. Metropolia GZM
Rowery miejski w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – fot. Metropolia GZM

Obserwacja ruchu użytkowników systemu pokazała, jak ważna jest odpowiednia infrastruktura rowerowa, aby zachęcić do przemieszczania się między miastami – wyjaśnia Marcin Dworak, oficer rowerowy GZM. – Dlatego dla metropolii tak ważne prócz inwestowania w obecne systemy wypożyczalni a w przyszłości w Rower Metropolitalny jest tworzenie tras rowerowych łączących miasta metropolii – dodaje.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia deklaruje gotowość do kontynuacji dalszej integracji systemów w gminach w 2020 roku oraz rekomenduje samorządom ujednolicenie terminów rozpoczęcia i zakończenia sezonu funkcjonowania wypożyczalni.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Sosnowiczanie chętnie korzystali z rowerów miejskich

Skomentuj przez Facebook

1 KOMENTARZ

  1. Miały zmniejszyć korki, a stały się bardzo drogim dla gmin rekreacyjnym gadżetem.40tys. przejazdów to jeden przejazd 20%mieszkańców na rok.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here