Wiemy, już kto wybuduje trzy centra przesiadkowe w Czeladzi. To największa inwestycja w historii tego miasta.

Zwycięzcą przetargu na rozwój dróg rowerowych i centrów przesiadkowych została firma Eurovia. W poniedziałek, 3 czerwca, miasto podpisało z nią umowę. – To największa inwestycja w historii Czeladzi. Dzięki niej nasze miasto będzie przyjazne rowerzystom – podkreśla Zbigniew Szaleniec, burmistrz Czeladzi.

Podpisanie umowy na budowę centrów przesiadkowych w Czeladzi - fot. UM Czeladź
Podpisanie umowy na budowę centrów przesiadkowych w Czeladzi – fot. UM Czeladź

Najbardziej zmieni się rejon ul. Szpitalnej i Kombatantów. To właśnie tam – na terenie dzisiejszej pętli tramwajowej – stanie węzeł zintegrowany A-T-R (Autobus-Tramwaj-Rower). Pojawią się także miejsca parkingowe, postój taksówek, zatoki dla autobusów, wiaty przystankowe oraz zadaszone stojaki dla rowerów. Przy okazji wymienione zostanie oświetlenie i kanalizacja deszczowa. Projekt przewiduje również instalację monitoringu.

Centrum przesiadkowe w Czeladzi - fot. UM Czeladź
Centrum przesiadkowe w Czeladzi – fot. UM Czeladź

W rejonie ulic Katowickiej, Dehnelów i Reymonta powstanie węzeł przesiadkowy A-R (Autobus-Tramwaj). Przy okazji rozbudowane zostanie skrzyżowanie, powstaną miejsca parkingowe, zatoki autobusowe, sygnalizacja świetlna i stojaki na rowery.

Trzeci węzeł przesiadkowy powstanie w rejonie ulic Francuskiej i Nowopogońskiej. W ramach praz powstaną tu zadaszone stojaki rowerowe oraz utwardzone miejsca postojowe.

Przy ulicy Francuskiej powstanie sporo miejsc parkingowych – fot. UM Czeladź

W sumie w ramach całej inwestycji w Czeladzi powstanie 181 miejsc postojowych typu „parkuj i jedź” i 135 stanowisk typu (bike & ride).

Przypomnijmy. Przetarg ogłoszony został w grudniu 2018 roku. Chętnych do realizacji inwestycji było pięć firm. Najniższe oferty złożyły Eurovia (34,3 mln zł) i Drogopol-ZW (35,1 mln zł). Firma Krisbud z Trzebini wyceniła wszystkie prace na 39,2 mln zł, a gliwickie Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów na 39,7 mln zł. Najdroższą ofertę złożył jednak wrocławski Strabag Infrastruktura Południe – 40,4 mln zł.

Burmistrz Czeladzi Zbigniew Szaleniec - fot. UM Czeladź
Burmistrz Czeladzi Zbigniew Szaleniec – fot. UM Czeladź

Przez wiele tygodni trwała szczegółowa analiza ofert. Ostatecznie wybrano Eurovię. – Będzie to największa w historii miasta inwestycja i musieliśmy wszystko dokładnie przeanalizować. Przedsięwzięcie jest bardzo skomplikowane, ale już 1,5 roku dołączymy do grona miast, które mają do dyspozycji drogi rowerowe z całą niezbędną do tego infrastrukturą oraz stacje z wypożyczalnią rowerów – mówi Zbigniew Szaleniec.

Wartość inwestycji to 35 mln zł, z czego 30 mln zł to unijne dofinansowanie. Wykonawca na realizację zadania ma czas do końca 2020 roku. – Już dzisiaj z góry przepraszam mieszkańców za wszystkie niedogodności, które pojawiać się będą w różnych częściach miasta, podczas realizacji tej ogromnej inwestycji – dodaje burmistrz.

Skomentuj przez Facebook

7 KOMENTARZE

  1. W rejonie ulic Katowickiej, Dehnelów i Reymonta powstanie węzeł przesiadkowy A-R (Autobus-Tramwaj).
    To tam tramwaj pojedzie tam skąd? Z Milowic? 👀

  2. W drugi tor by zainwestowali. Wtedy oprócz 22 jeszcze tramwaj 24 by mógł jeździć z Sosnowca do Czeladzi zamiast na zajezdnie do Będzina.

  3. […] Pierwsze prace ruszyły w rejonie pętli tramwajowej przy ulicach Szpitalnej i Kombatantów. To właśnie w tym miejscu powstanie węzeł zintegrowany A-T-R (Autobus-Tramwaj-Rower). Pojawią się także miejsca parkingowe, postój taksówek, zatoki dla autobusów, wiaty przystankowe oraz zadaszone stojaki dla rowerów. Przy okazji wymienione zostanie oświetlenie i kanalizacja deszczowa. Projekt przewiduje również instalację monitoringu. […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here