1 kwietnia powraca Sosnowiecki Rower Miejski. Dla użytkowników przygotowano 130 rowerów w 9 stacjach, a co ważne, w pełni legalnie będzie można jeździć nimi do kilku miast metropolii i tam je zostawić.

W pierwszym sezonie funkcjonowania systemu w Sosnowcu, rowery zostały wypożyczone ponad 35 tysięcy razy przez 6,4 tysiąca użytkowników, a największą popularnością cieszyły się stacje: Park Środula, Piłsudskiego i Ślimak. System funkcjonował od 1 czerwca do końca listopada.

Po zimowej przerwie, Sosnowiecki Rower Miejski startuje już w poniedziałek, 1 kwietnia. – Poza standardowymi rowerami, dostępne są również tandemy i rowery trójkołowe, z których mogą korzystać osoby niepełnosprawne. Rowery można wypożyczać i oddawać na dowolnej z 9 stacji Sosnowieckiego Roweru Miejskiego – przypomina Rafał Łysy, rzecznik prasowy sosnowieckiego magistratu.

Sosnowiecki Rower Miejski - fot. Wikipedia
Sosnowiecki Rower Miejski – fot. MZ

Z Parku Śląskiego na Górkę Środulską

4 dni po starcie nowego systemu, 5 kwietnia, w życie wejdzie ważna dla użytkowników zmiana. Wypożyczając rower w Sosnowcu, Tychach, Chorzowie lub w Katowicach, będzie można go oddać w jednym z tych czterech miast. Należy pamiętać, że dotyczy to tylko rowerów standardowych.

Dotychczas nie było to takie proste. Użytkownik roweru, zostawiając go w innym mieście, mógł się narażać na zablokowanie konta w aplikacji pozwalającej na wypożyczenie jednośladu. – Bardzo nas cieszy tak pozytywny odzew rowerzystów, którzy już niebawem będą mogli swobodnie przemieszczać się rowerami miejskimi pomiędzy Katowicami, Chorzowem, Sosnowcem oraz Tychami – mówi Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy.

Mimo unifikacji systemu, bez zmian pozostanie cennik. – W Sosnowcu przez 30 minut rowerem jeździmy za darmo. Nie ma znaczenia, jaki rower wypożyczymy – czy będzie to sosnowiecki, czy katowicki – użytkownika będzie obowiązywał cennik sosnowiecki. Jeśli natomiast rower z Sosnowca wypożyczymy w pozostałych 3 miastach, wtedy będzie obowiązywał tamtejszy cennik – mówi Rafał Łysy.

Rowery miejskie w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Rowery miejskie w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Ma być jeszcze lepiej

Sosnowiec jest na finiszu rozstrzygnięcia przetargu na instalacje 12 nowych stacji, które będą gotowe w 2020 roku. Rowery będzie można wypożyczyć m.in. przy Parku Sieleckim, na Stawikach, przy tzw. Żylecie, w centrum miasta czy też przy Parku im. Jacka Kuronia. Do dyspozycji ma być kolejnych 130 rowerów, w tym jednoślady dla dzieci i z fotelikami dla najmłodszych. W przyszłym roku stacja pojawi się także w Porąbce. Ta inwestycja wygrała głosowanie w Budżecie Obywatelskim. W sumie, w 2020 roku, w Sosnowcu będą 22 stacje systemu z 270 rowerami.

– Sosnowiecki Rower Miejski został przyjęty z ogromnym entuzjazmem, a ilość wypożyczeń w pierwszym, w zasadzie niepełnym sezonie, to duży sukces. Dlatego idziemy za ciosem, pozyskaliśmy środki zewnętrzne i rozbudowujemy go. Ale inwestujemy też w trasy – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace przy budowie nowych dróg rowerowych. Chodzi m.in. o ulicę Żeromskiego, Aleję Mireckiego, Braci Mieroszewskich do granicy z Dąbrową Górniczą, Orlą, a także Grota-Roweckiego.

Sosnowiecki Rower Miejski - fot. Maciej Łydek/UM Sosnowiec
Sosnowiecki Rower Miejski – fot. Maciej Łydek/UM Sosnowiec

Przywitaj sezon

W Sosnowcu sezon rowerowy będzie można rozpocząć już 6 kwietnia. Na Stawikach, przy kasach Stadionu Ludowego, odbędzie się akcja „Rowerowy kwiecień z Radiem Zet”. Na rowerzystów będzie czekał mobilny serwis rowerowy, minimiasteczko ruchu i mnóstwo atrakcji dla dzieciaków. Ekipa radiowa będzie w tym miejscu między godziną 11 a 14.

Skomentuj przez Facebook

10 KOMENTARZE

  1. Bulwar Czarnej Przemszy róbta! A nie róbta co chceta 😝
    Potem Białej Przemszy!! Dojazd do Sławkowa, Bukowna, Sosiny, Geosfery
    A nie do smogowic-kormelowic – w życiu bym tam nie pojechał 😱😤

    • Nie chcesz to nie jedź, ale nawet Ty raczej dobrze wiesz, że w porównaniu do Sławkowa, Bukowna, Jaworzna – to do Katowic jest jakieś kilkusetkrotnie wyższe zapotrzebowanie na komunikacje wszelkiego rodzaju, także rowerową. A nie chcę Ci nawet mówić, co by się stało ze średnią płacą mieszkańców Sosnowca, gdyby żaden Sosnowiczan nie jeździł do Katowic jak Ty ;p

      • Zgadzam się. Pracownicy z Zagłębia muszą jeździć do Katowic, bo przecież bez kadry kierowniczej pracować nie sposób.

        • Zamiast głupich przepychanek i tekścików rodem z przedszkola powiem tylko – owszem, też. Jak z każdego innego miasta wokół.
          Aha, i polecam dorosnąć.

  2. po co komu ten system rowerowy? Dojazd do pracy? – Nie bo Sosnowiczanie pracują daleko poza granicami tego systemu rowerowego albo są bezrobotni, Turystyka? – Nie, bo w Sosnowcu nie ma nic ciekawego, Rekreacja? – Nie bo te ścieżki to połączenie w centrum miasta gdzie o przyjemność jazdy trudno. Czyli dla kogo to jest? Dla ciekawskich, ew dla zabawy okazjonalnej, dla dobrego PR miasta żeby inni widzieli jaki to Sosnowiec nowoczesny… Żaden to system bo nie rozwiązuje żadnych problemów komunikacyjnych. Zamiast tego wolał bym porządne ścieki rowerowe takie jak Bulwary Czarnej Przemszy do 3Kąta itp. Każdy normalny rowerzysta lubiący jeździć na rowerze ma swój własny

    • a i jeszcze dodam, że skoro miasto organizuje taki piękny system wypożyczalni to obowiązkowo wszyscy urzędnicy powinni z niego korzystać jako dojazd do pracy oraz poruszanie się między wydziałami, niech pokażą jak to pięknie pomyślane jest

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here