W 2016 roku mający ponad 100 lat budynek dworca w Strzemieszycach został wyburzony. Od tamtego czasu, teren ten jest zaniedbany i zapomniany. Ma się to jednak zmienić. Od października trwają konsultacje społeczne, dotyczące urządzenia okolic stacji PKP.

Jak informuje dąbrowski magistrat, na podstawie propozycji zgłoszonych przez mieszkańców, opracowano dwa warianty zagospodarowania zapomnianego terenu  w okolicy stacji PKP.

– Dotychczas odbyły się dwa spotkania z mieszkańcami. Podczas pierwszego z nich postawiona została diagnoza i zebrano pierwsze pomysły, a 22 października zaprezentowano wstępne warianty projektu – informuje Piotr Drygała, naczelnik Wydziału Organizacji Pozarządowych i Aktywności Obywatelskiej.

Priorytetem dla mieszkańców Strzemieszyc jest stworzenie ogólnodostępnej, pełnej zieleni przestrzeni o charakterze rekreacyjnym i wygodnego połączenia zarówno ze stacją, jak i pomiędzy obiema częściami dzielnicy. Taki łączący tunel zaplanowano na przedłużeniu ul. Astrów – dodaje Marcin Bazylak, wiceprezydent Dąbrowy.

Na podstawie propozycji zgłoszonych przez mieszkańców, opracowano dwa warianty zagospodarowania terenu.

Wariant „pieszy”

– Wariant „pieszy” to wersja, za którą zdecydowanie opowiedziała się większość mieszkańców – mówi Monika Arczyńska, architektka z gdańskiej pracowni A2P2.

W tej propozycji odcinek pomiędzy „Parkiem Krasnala” a projektowanym przejściem podziemnym jest zaprojektowany jako piesza alejka. Zakłada się przeniesienie „punktu ciężkości” – węzła przesiadkowego i towarzyszącej mu infrastruktury w okolice byłej przychodni i nowo projektowanego przejścia podziemnego.  Ma się tu znaleźć parking dla samochodów osobowych, punkt krótkiego postoju „kiss and ride”, przystanek autobusowy i komfortowe, bezpieczne i dobrze doświetlone zejście do tunelu. Tunel jest projektowany jako pieszo-rowerowe połączenie z drugą stroną torów, z wyjściem na peron.

– Dzięki odciążeniu okolic „Parku Krasnala” z ruchu kołowego (zapewniony zostanie dojazd, plac do zawracania oraz parking dla mieszkańców) obszar może zyskać kameralny charakter z potencjałem dla realizowania projektów budżetu obywatelskiego, na przykład proponowanej przez mieszkańców Strzemieszyc tężni czy urządzeń sportowych. Pozostała część ulicy nie byłaby już potrzebna i mogłaby zostać docelowo zlikwidowana, aby lepiej zintegrować całą przestrzeń przeznaczoną na zieleń. Przebieg dawnej drogi – granicę skweru – można by jednak zaznaczyć, np. w postaci pieszych ścieżek – informują dąbrowscy urzędnicy.

Wariant „pieszy” posiada dwie wersje, które różnią się przede wszystkim lokalizacją pochylni i drobną różnicą umiejscowienia przystanków autobusowych. W drugiej wersji pochylnia lokalizowana jest bliżej budynku byłej przychodni.

Wariant  „przejezdny”

– Zasadniczą różnicą w tym wariancie jest odcinek pomiędzy “Parkiem Krasnala” a projektowanym przejściem podziemnym, który mógłby być zrealizowany jako przejezdny dla autobusu. Wzdłuż torów zlokalizowana zostałaby droga i przystanek autobusowy naprzeciwko zejścia do tunelu. W pozostałych aspektach – traktowania przestrzeni zielonych, rekreacyjnych, a także samego projektu przejścia podziemnego – wariant ten nie różni się od rozwiązania „pieszego”– podkreśla Arczyńska.

Podczas konsultacji pewne różnice zdań dotyczyły ul. Astrów, która z uwagi na niewielką szerokość mogłaby zostać zdominowana przez auta, jeśli zostaną wzdłuż niej zaplanowane miejsca postojowe. Pojawiły się głosy odnośnie potencjalnego parkingu w miejscu wyburzonych w okolicy budynków, jednak za najwłaściwszą lokalizację miejsc postojowych aut i rowerów uznano północną stronę, niedaleko wejścia do tunelu.

– Zdaniem uczestników konsultacji obszar bunkrów mógłby zostać lepiej wyeksponowany i użytkowany. Niezależnie od preferowanego wariantu, uczestnicy spotkania podtrzymali wcześniejsze zdanie dotyczące lokalizacji nastawni. Preferowane jest przeniesienie jej w kierunku zachodnim, poza obszar zaplanowany na zieleń, a jeśli okaże się to niemożliwe np. z przyczyn technicznych lub własnościowych, należy przemyśleć jej formę. Nieakceptowane jest użycie standardowego projektu z „przemysłowymi” materiałami wykończeniowymi – powinno być możliwe obsadzenie nastawni zielenią, obudowanie bardziej szlachetnymi materiałami lub, w najgorszym wypadku, jej dekoracyjne pomalowanie – informują dąbrowscy urzędnicy.

Do 5 listopada zgłaszać można uwagi do wypracowanych koncepcji, a 21 listopada zaprezentowany zostanie uwzględniający je projekt (spotkanie w Miejskiej Bibliotece Publicznej, filia nr 8, ul. Ofiar Katynia, godz. 17). Szczegółowe informacje dotyczące konsultacji TUTAJ.