– Kiedy jedzie tramwaj… wszystko w domu się trzęsie! Od czasu wymiany taboru tramwajów na nowe, hałas jest nie do zniesienia. Tu nie da się żyć! – skarżą się mieszkańcy ulicy Sobieskiego w Sosnowca.
Mieszkańcy ulicy Sobieskiego w Sosnowcu narzekają na hałas, który jak twierdzą – jest nie do zniesienia. Powodem, według nich, są nowe tramwaje linii nr 15.
– Mieszkam tu od kilkunastu lat ale takiego hałasu przejeżdżających tramwajów jak obecnie, to jeszcze nie było. Niech mi Pani wierzy, tu nie da się mieszkać. Jak jedzie tramwaj to wszystko w domu się trzęsie. Ten straszny hałas uniemożliwia nam nawet porozumiewania się, nie mówiąc już o oglądaniu telewizji – mówi jeden z mieszkańców ulicy Sobieskiego.
– To jest koszmar! Przez ten ciągły hałas nie możemy normalnie żyć. Ludziom pękają nie tylko uszy ale i ściany w mieszkaniach. Mam małe dzieci. Nie mogą nawet lekcji odrobić, nie mogą się skupić. Jak przejeżdża tramwaj cały budynek się trzęsie – dodaje jedna z kobiet mieszkających w budynku przy ul. Sobieskiego.
Mieszkańcy uważają, że wymienione tramwaje linii nr 15 są wadliwe i stąd nadmierny hałas. – Nocą jeżdżą stare tramwaje i proszę mi wierzyć, że ich tak nie słychać. Jeżdżą dużo ciszej. Mamy już naprawdę dość – skarżą się mieszkańcy ul. Sobieskiego.
Co na to Tramwaje Śląskie?
– My również zaobserwowaliśmy zwiększony hałas emitowany przez tramwaje przejeżdżające ul. Sobieskiego w Sosnowcu. Przyczyną nie są jednak tramwaje obsługujące linię nr 15. Nie są one wadliwe. Gdyby tak było, podobne obserwacje mielibyśmy w innych miejscach, gdzie kursują te wagony. Po przeprowadzonych testach stwierdziliśmy, że konieczne jest przeprowadzenie szlifowania korekcyjnego szyn. Prace te zostały zrealizowane we wrześniu – mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich.
Mieszkańcy Sobieskiego twierdzą jednak, że pomimo szlifowania torów, nic się nie zmieniło, a hałas w ich mieszkaniach jest dalej nie do zniesienia.
– Faktem jest, że torowisko zbudowane w tej technologii jest bardzo wrażliwe na zużycie obręczy kół tramwajowych, tzn. że jeśli obręcz koła jest zużyta np. w połowie, i na innym torowisku nie powoduje zwiększonego hałasu i nie kwalifikuje się do reprofilacji, na torze w płycie betonowej już obserwuje się zwiększony hałas. Dlatego Zarząd Spółki podjął decyzję o zwiększeniu częstotliwości przeprowadzania reprofilacji obręczy kół w wagonach Pesa, które obsługują linię nr 15. Będziemy również zlecać ponowne pomiary hałasu w tym miejscu – informuje rzecznik spółki.
– Jeżeli nic się nie zmieni i nie będziemy mogli przez ten ciągły hałas żyć normalnie w swoich domach, to w końcu, w ramach protestu, zablokujemy drogę, bo tak dalej już się nie da – podsumowują mieszkańcy.