W poniedziałek, 27 września rozpoczną się wykopy pod drugą część przejścia podziemnego w rejonie ulicy Konopnickiej w Dąbrowie Górniczej.

Przejazd kolejowy przy ul. Konopnickiej definitywnie został zamknięty dla samochodów. Tunel pod torami, który powstanie w tym miejscu, będzie służył pieszym i rowerzystom. Kierowcom dedykowany będzie natomiast drugi tunel pod torami, który powstaje na przedłużeniu ul. Kościuszki.

Najważniejsze prace na przejeździe – m.in. z wykorzystaniem wibromłota, za pomocą którego w podłoże wbijane są ścianki szczelne Larsena do zabezpieczenia wykopu – prowadzone są obecnie nocą.

– Nocne prace wynikają ze specyfiki pracy na kolei. Ciężki sprzęt nie może być używany, gdy trakcja jest pod napięciem, a to wyłączane jest dla nas między północą a godziną czwartą – wyjaśnia Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z dąbrowskiej firmy Nowak-Mosty.

W poniedziałek, 27 września budowniczy tunelu zamierzają przystąpić do wykopu pod drugą część przejścia podziemnego (pierwsza część powstała, gdy przejazd został czasowy zamknięty na początku tego roku). – Na 6 października planujemy montaż segmentu przejścia podziemnego – zapowiada Arkadiusz Stolarz.

Dla pieszych i rowerzystów tunel ma zostać udostępniony po Nowym Roku. Budowa tunelu przy ul. Konopnickiej jest częścią wartej 229 mln zł budowy centrum przesiadkowego przy stacji Dąbrowa Górnicza i przebudowy układu drogowego w centrum. Razem z firmą Nowak-Mosty inwestycję realizuje dąbrowska spółka Complex.

Kluczowa inwestycja

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Prace ruszyły w październiku 2020 r., a wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r.

W jej ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc, tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą, tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany.

W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Inwestycja wpisuje się też w plany Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dotyczące uruchomienia kolei metropolitalnej. W mieście będą mogły powstać dwa tory dla pociągów metropolitalnych, pozwalających na częstszy i szybszy przewóz pasażerów między Dąbrową i innymi miastami aglomeracji.

Początkowo, z przeznaczeniem dla nich, ułożony będzie jeden dodatkowy tor, zachowana zostanie też rezerwa terenowa na potrzeby wykonania drugiego. Z myślą o nim władze GZM przygotowuje dokumentację projektową, w przyszłości będą też ubiegać się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia.

Remont przejdzie ul. Kolejowa, gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Za 229 mln zł, zadanie wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.