Zarząd woj. śląskiego zaakceptował umowę ws. wprowadzenia metrobiletu, czyli wspólnej taryfy na komunikację miejską i kolej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Metrobilet miałby się pojawić już w czerwcu. – Przychodzi normalność. Coś, na co wszyscy mieszkańcy korzystający z transportu publicznego czekali. W ramach metrobiletu będzie można z jednym biletem jeździć Kolejami Śląskimi i korzystać z transportu organizowanego przez metropolię – mówi Michał Woś, członek zarządu woj. śląskiego.

Zawarcie umowy ws. metrobiletu będzie następstwem podpisania w październiku 2018 roku przez władze regionu i metropolii porozumienia ws. wdrożenia biletu okresowego, umożliwiającego podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami oraz pociągami Kolei Śląskich.

Czym jest metrobilet?

Przypomnijmy. Koncepcja metrobiletu zakłada podział Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na sześć stref. Pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych linii kolejowych prowadzących do Katowic, szósta – samą stolicę województwa.

Jak informuje biuro prasowe Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, metrobilet ma być rozpowszechniany w sieci sprzedaży ZTM i dostępny na funkcjonującej Śląskiej Karcie Usług Publicznych.

Metrobilet - fot. Metropolia GZM
Metrobilet – fot. Metropolia GZM

Wszystkie bilety mają zapewniać możliwość korzystania z komunikacji miejskiej na terenie całej metropolii: najtańszy z nich, za 119 zł – dodatkowo przejazdy pociągami KŚ na terenie Katowic, droższy – za 179 zł – dodatkowo przejazdy KŚ na terenie Katowic i jedną z wybranych linii (w odpowiadającej jej strefie dojazdowej), a najdroższy – za 229 zł – wszystkimi pociągami KŚ w obrębie GZM.

Wprowadzenie metrobiletu wymaga m.in. zmian w systemie informatycznym Śląskiej Karty Usług Publicznych oraz wyposażenia konduktorów Kolei Śląskich w moduły umożliwiające odczyt tych kart. Modyfikacja systemu ŚKUP wymagała osobnej umowy z jego wykonawcą.