Burmistrz Sławkowa oraz prezydenci Sosnowca i Dąbrowy Górniczej chcą, by Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia sfinansowała dodatkowe kursy pociągów, przejeżdżających przez te miasta.

Od wielu już miesięcy trwają prace nad optymalizacją sieci połączeń transportu zbiorowego na obszarze metropolii, której istotnym elementem jest siatka połączeń kolejowych. GZM pracuje w związku z tym nad utworzeniem Kolei Metropolitalnej.

Od 1 stycznia, rozwijając współpracę z samorządem województwa, który jest właścicielem Kolei Śląskich, metropolia dofinansowała 48 nowych połączeń kolejowych, głównie na trasach Gliwice – Katowice czy Tychy – Katowice – Dąbrowa Górnicza.

Włodarze Sosnowca, Dąbrowy Górniczej i Sławkowa chcą, by uzupełnieniem opracowywanego systemu stało się dofinansowanie przez GZM przewozów kolejowych na linii biegnącej przez Sławków, wschodnie dzielnice Dąbrowy Górniczej i Sosnowca do stolicy województwa.

Aktualnie trasę tę od poniedziałku do piątku obsługuje siedem par pociągów dziennie. Potrzeby są dużo większe, tym bardziej, że dzięki pracom modernizacyjnym przeprowadzonym przez PKP PLK odczuwalnie skrócił się czas przejazdu.

Prezydenci Sosnowca – Arkadiusz Chęciński, Dąbrowy Górniczej – Marcin Bazylak i burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk we wspólnym liście zaapelowali więc do przewodniczącego zarządu GZM Kazimierza Karolczaka o dofinansowanie przez metropolię dodatkowych par pociągów od 1 września.

– Potencjał tej linii kolejowej jest ogromny. Dla porównania autobus 815, który zatrzymuje się w pobliżu przystanku kolejowego w Kazimierzu Górniczym, jedzie do Katowic 45 minut, pociąg 25 min. Podobnie jest w pobliżu stacji Sosnowiec-Porąbka skąd linia 835 jadąca bezpośrednio do Katowic pokonuje trasę w 50 minut, a pociąg tylko w 22 minuty – wylicza Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Jak podkreśla burmistrz Sławkowa, przejazd koleją jest dobrą alternatywą dla mniej ekologicznych sposobów podróżowania komunikacją miejską zatłoczonymi arteriami komunikacyjnymi regionu.

– Wprowadzenie nowych połączeń kolejowych na linii od Sławkowa do Katowic byłoby doskonałym uzupełnieniem prowadzonej przez zarząd metropolii polityki rozwoju transportu publicznego w oparciu o istniejącą, w pełni zmodernizowaną linię kolejową. A mieszkańcom wschodniej części naszej metropolii stworzyłoby szybkie i efektywne połączenia z Katowicami i Sosnowcem – mówi Rafał Adamczyk.