W czwartek, 19 października Dąbrowa Górnicza ogłosiła przetarg na projekt przebudowy rejonów dworców w centrum i Gołonogu. Mają tu powstać m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.

Od kilku miesięcy PKP SA, PKP PLK oraz Dąbrowa Górnicza pracują nad koncepcją centrów przesiadkowych i dopasowaniem dąbrowskiego układu komunikacyjnego dla potrzeb zrównoważenia wszystkich uczestników ruchu.

– Od lipca, razem z PKP PLK, przygotowywaliśmy dokumentację niezbędną do rozpoczęcia zmian wokół dworców w Gołonogu i Centrum. Dzisiaj ogłaszamy przetarg i czekamy na projektantów, którzy podejmą się wyzwania i pomogą nam stworzyć m.in. centra przesiadkowe oraz oczekiwane przez wszystkich tunele i przejścia podziemne pod torami przedzielającymi miasto – poinformował w czwartek Marcin Bazylak, zastępca prezydenta miasta.

W centrum miasto planuje stworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego złożonego z przystanków autobusowych, parkingów Park&Ride oraz parkingów i wypożyczalni rowerów. Dodatkowo powstanie zupełnie nowy węzeł drogowy umożliwiający podjechanie bezpośrednio pod budynek dworca oraz komunikujący go z rewitalizowanymi terenami dawnej fabryki maszyn DEFUM (projekt Fabryka Pełna Życia). Miasto zadeklarowało też chęć najmu części pomieszczeń przebudowanego dworca.

– Przebudowy dworców chcemy połączyć z budową centrów przesiadkowych i dopasowaniem dąbrowskiego układu komunikacyjnego dla potrzeb zrównoważenia wszystkich uczestników ruchu, czyli samochodów prywatnych, transportu publicznego, rowerzystów i pieszych – mówił nam w lutym Marcin Bazylak.

Po stronie kolei będzie przebudowa torowisk i peronów, budowa podziemnego przejścia pieszo-rowerowego łączącego dworzec z peronami oraz przede wszystkim budowa tunelu drogowego łączącego ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego.

PRZECZYTAJ: Dąbrowa Górnicza z nowym dworcem kolejowym

Jeśli chodzi o Gołonóg, to podobnie jak w centrum zadaniem gminy będzie stworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego z przystankami autobusowymi, parkingami oraz wypożyczalnią rowerów. Powstaną też dwa nowe węzły łączące dotychczasowy układ komunikacyjny z planowanym przez PKP tunelem w miejscu obecnego przejazdu kolejowego.

Poza budową tunelu, kolej zajmie się przebudową torowisk i peronów oraz budową podziemnego przejścia pieszo-rowerowego łączącego dworzec z peronami. Zwieńczeniem całości będą remonty dworców w centrum i Gołonogu.