Wspólne bilety jednorazowe oraz darmowe przejazdy dla dzieci i młodzieży do 16 lat. To dwie najważniejsze zmiany, integrujące taryfy KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry. Przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2018 roku.
Zmiany te, to pierwszy krok, ułatwiający mieszkańcom metropolii podróżowanie po jej obszarze.
– Od 1 stycznia 2018 roku na terenie Metropolii mieszkańcy będą mogli w końcu podróżować swobodnie, posiadając jeden, wspólny bilet jednorazowy – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Wprowadzenie do obrotu wspólnych metropolitalnych biletów jednorazowych jest możliwe dzięki porozumieniu, które zostało zawarte 19 grudnia 2017 roku pomiędzy KZK GOP, MZKP Tarnowskie Góry oraz MZK Tychy.
– To duże ułatwienie dla pasażerów i pierwszy ważny przykład zmian w regionie po utworzeniu metropolii – podkreślają przedstawiciele GZM.
Dłuższy czas przejazdu
Ustalony cennik nie wprowadza żadnych zmian w kosztach dla osób, korzystających z usług KZK GOP czy MZKP. Zyskają oni natomiast wydłużony czas przejazdu na określonym bilecie: do 20 minut (było do 15), do 40 minut (było do 30 minut) oraz do 90 minut (było do godziny).
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że ceny nieco wzrosną w przypadku pasażerów MZK. Porównując stary i nowy cennik, różnica ta wyniesie od 20 do 40 groszy.
– W ramach rekompensaty, pasażerowie ci zyskają jednak m.in. większą elastyczność podróżowania. Dotychczas w taryfie MZK obowiązywały tylko bilety z interwałem czasowym (do 20, 40 i 90 minut). Dzięki zawartemu porozumieniu, pasażerowie będą mogli jeździć również w ramach określonych stref – jednej, dwóch oraz trzech i więcej gmin – wyjaśnia Kamila Rożnowska z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Młodzież za darmo
Kolejną nowością jest wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i młodzieży do 16 lat, mieszkających na terenie metropolii. Początkowo planowano, że uprawnienie to zostanie wprowadzone dopiero po feriach zimowych, które w województwie śląskim w 2018 roku zakończą się 12 lutego. Ostatecznie jednak zgromadzenie metropolii zdecydowało, by dłużej nie zwlekać i ulgę tę wprowadzić już od początku Nowego Roku.
– Dzięki wypracowanemu porozumieniu, udało się zawrzeć korzystne zapisy dla młodzieży, która w danym roku kalendarzowym będzie kończyć 16 lat – akcentuje Kazimierz Karolczak.

Chodzi o zapis, mówiący o tym, że młodzież, która urodziła się w okresie od 1 stycznia do 30 września, z bezpłatnych przejazdów będzie mogła korzystać do końca ważności ich legitymacji szkolnej, czyli do 30 września. Oznacza to, że jeśli ktoś urodził się np. 15 lutego, za darmo będzie mógł jeździć do 30 września.
PRZECZYTAJ: Prezydent Jaworzna proponuje wspólną taryfę biletową
Z kolei 16-latkowie, którzy urodzili się po 30 września również będą mogli dłużej korzystać z bezpłatnych przejazdów niż jedynie do końca roku szkolnego, w którym rocznikowo osiągną wiek graniczny dla tego uprawnienia. W ich przypadku będzie to możliwe do dnia ich szesnastych urodzin. Jeśli zatem ktoś urodził 15 listopada, będzie mógł jeździć bezpłatnie do 15 listopada, a nie tylko do 30 września.
Uprawnienie to będzie obowiązywać przez cały rok, a co za tym idzie – również w weekendy, w wakacje i ferie zimowe.
– Chcemy w ten sposób propagować wśród najmłodszych mieszkańców Metropolii postawy proekologiczne oraz utrwalić nawyk korzystania z transportu publicznego – wyjaśnia przewodniczący zarządu GZM.

Okres przejściowy
Ulga obejmie ok. 150 tys. dzieci i będzie zapisana na spersonalizowanej karcie ŚKUP. Jednak brak tej karty wcale nie oznacza, że dzieci i młodzież nie będą mogli skorzystać z tego uprawnienia już od Nowego Roku.
– Przez trzy miesiące, czyli do końca marca, będzie obowiązywać okres przejściowy, podczas którego najmłodsi mieszkańcy będą mogli swobodnie podróżować na podstawie posiadanej przy sobie ważnej legitymacji szkolnej. Dzieci i rodzice będą mieć czas, by na spokojnie złożyć wniosek o wyrobienie karty ŚKUP – wyjaśnia Kamila Rożnowska.

Co ze studentami?
Wprowadzenie w metropolii darmowego transportu publicznego dla dzieci i młodzieży do lat 16 ma kosztować około 9 mln złotych. Czy w kolejnych latach wspomnianą ulgą zostaną też objęci osoby, które nie ukończyły 25 lat, czyli studenci? Z przeprowadzonych symulacji wynika, że objęcie ulgą osób do 25. roku życia kosztowałoby metropolię ok. 30 mln zł. To byłoby bardzo kosztowne przedsięwzięcie.
– Są to dane orientacyjne. Rzeczywiste skutki finansowe tego przedsięwzięcia będą znane po wprowadzeniu tego uprawnienia. Będziemy analizować efekty wprowadzenia bezpłatnych przejazdów na zachowania mieszkańców – podkreśla Kamila Rożnowska.
Wspólna taryfa biletowa dla PKM Jaworzno i KZK GOP? Mamy odpowiedź szefa metropolii
Czy miesięczny trzeba odbijać parę razy dziennie, czy już im przeszło?
Ogólnie na plus zmiany ale mnie wkurzają te daremniackie tablice świetlne, nie dość że wyglądają jak z lat 70-tych to jeszcze są jednostronne :/ Proszę przejechać się do Jaworzna i zobaczyć, że można!
No i automaty do zakupu biletów w ich autobusach!
Możesz zapłacić za przejazd w „automacie” w tramwaju lub autobusie korzystając ze środków na karcie ŚKUP. Pewnie można by dodać automat sprzedający normalne bilety, ale przecież „trzeba” promować ŚKUP, żeby wyszło, że to udany projekt.
tylko jak mam namówić wujka, który wpadł w odwiedziny, aby sobie jakieś głupie śląskie KUPy wyrabiał 🙂
karta, nie będzie Ci potrzebna, bilety jednorazowe są dostępne w automatach i w kioskach 😛
znajdź mi kioski na każdym przystanku/lub automaty 😛
W kiosku czy sklepie nie dostaniesz biletu na 3 miasta, bo jakiejś tęgiej głowie one przeszkadzały, zaś jeśli chodzi o automaty, to w GOP łatwiej chyba spotkać białego kruka. A jeśli ktoś ma szczęście i taką maszynę nieopodal, to nie zawsze da radę zapłacić za bilet, bo albo nie ma reszty, albo nie przyjmuje określonych monet czy banknotów, albo przyjmuje tylko konkretną ilość monet i np. nie wrzucisz zbyt wielu 50-groszówek. Słowem – jedna, wielka parodia komuni(zm)kacji miejskiej.
A co z dziecmiprzyrody uczacymi sie po 16 roku… im to juz sie nie należy bezpłatny przejazd .. to jest nie sprawiedliwe… tu dopiero dzieci bardziej potrzebują komunikacji zeby dojechac do szkoły średniej… paranoja….
To także jest ciekawe,wszędzie piszą o uczniach, a nic np. o przedszkolakach…
A co z bezrobotnymi. Szukając pracy i dojeżdżajac na rozmowę ws pracy to z d…. wziąść kasę na bilet?
Haha nie przesadzajmy, moze dajmy kazdemu za darmo?
A co z leniami?
Na początek uczniowie, a potem już dla wszystkich bezpłatna, dotowana z budżetów miast komunikacja i 80% pracowników biurowych KZK GOP do zwolnienia.
ale śmierdzące żule bym wywalał bo szczają po siodłach i wali :/
To faktycznie jest problem i nie mam pomysłu jak można by go rozwiązać.
[…] Zmiany w komunikacji publicznej. Wspólny bilet i darmowy przejazd dla uczniów […]
[…] że od stycznia 2018 roku na terenie całej metropolii obowiązuje już jedna taryfa biletowa komunikacji miejskiej, a także bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. GZM zdecydowała też o utworzeniu Zarządu […]
[…] Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2018 roku na terenie metropolii obowiązuje też nowa taryfa dla biletów jednorazowyc…. […]