Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zakupiła 230 służbowych rowerów dla wszystkich urzędników miast i gmin związku.

Wiosną przyszłego roku do wszystkich miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii trafi w sumie 230 rowerów elektrycznych. Pojazdy na dwóch kółkach mają służyć w pracy urzędnikom oraz miejskim służbom. – To kolejny krok na drodze do realizacji koncepcji roweru metropolitalnego – przekonuje Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – Nie można myśleć o nowoczesnym i ekologicznym transporcie miejskim bez roweru, który jest jego integralną częścią. Dlatego postanowiliśmy uczynić rower „oficjalnym” środkiem komunikacji dla urzędników – dodaje.

„Rowerem lub na kole – do pracy, w pracy, z pracy” – tak nazywa się program, w ramach, którego Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia Metropolia chce kupić rowery. Elektryczne jednoślady mają kosztować ok. 4-8 tys. zł za sztukę.

Rowery pojawią się na przełomie kwietnia i maja 2019 roku. Obecnie trwają przygotowania dokumentacji przetargowej, w wyniku której zostanie wyłoniony dostawca rowerów. Jednoślady będą prawdopodobnie zasilane wymienialnymi akumulatorami.

Rowery elektryczne dla urzędników metropolii – fot. Metropolia GZM
Rowery elektryczne dla urzędników metropolii – fot. Metropolia GZM

Każdy urząd otrzyma po trzy rowery

Każdy urząd miasta i gminy otrzyma po trzy rowery. – Mamy także nadzieję, że metropolitalni urzędnicy na rowerach – oprócz tego, że szybciej załatwią służbowe sprawy – to łatwiej dostrzegą problemy rowerzystów w miastach metropolii – mówi Kazimierz Karolczak. – Planujemy także przekazanie jednośladów policji oraz straży miejskiej. Trwają rozmowy nad rozwiązaniem kwestii formalno-prawnych, dotyczących takiego przekazania – dodaje.

Rowery elektryczne dla miast GZM to dopiero początek zmian, które w przyszłości mają sprawić, że mieszkańcy metropolii przesiądą się z samochodów na rowery. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie wspólnej sieci rowerów metropolitalnych na terenie całego GZM. Oznacza to, że mieszkańcy na miejskich rowerach będą mogli poruszać się między wszystkimi miastami metropolii. Taki jednoślad będzie można przykładowo wypożyczyć w Sosnowcu i bez przeszkód odstawić w Katowicach.

– Połączenie wszystkich gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zintegrowanym systemem tras rowerowych, zbudowanie tych tras zgodnie z najnowocześniejszymi standardami, koordynacja inwestycji infrastrukturalnych poszczególnych gmin – to gigantyczne zadanie z uwagi na skalę, obszar i koszty realizacji. Jesteśmy na początku tej drogi – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu Metropolii GZM.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Rower metropolitalny we wszystkich miastach GZM?

Wspólny system i trasy rowerowe

Przedstawiciele GZM zaprezentowali także „Wstępny projekt studium systemu tras metropolitalnych”, który przedstawia proponowany przebieg tras rowerowych, spinających całą metropolię i połączonych z innymi ponadregionalnymi projektami oraz innymi środkami transportu. Ostateczne studium tras metropolitalnych ma zostać przedstawione za dziewięć miesięcy.

– Wymaga to ścisłej współpracy, koordynacji i ogromnych nakładów finansowych. Przypomnijmy, że wybudowanie jednego kilometra drogi rowerowej, według nowoczesnych standardów, kosztuje ok. miliona złotych. Aby podołać takim finansowym wyzwaniom musimy działać wspólnie z gminami – mówi Karolina Wadowska. – Liczymy na to, że uda się namówić gminy do przeznaczenia środków z przyszłorocznego Funduszu Solidarności właśnie na ten cel, na budowę fragmentów dróg rowerowych, które będą łączyły trasy już istniejące w poszczególnych gminach – dodaje Karolina Wadowska.

POLECAMY RÓWNIEŻ:

Metropolia ma oficera rowerowego. Został nim Marcin Dworak