Zakończyła się przebudowa ul. Legionów Polskich w Dąbrowie Górniczej. Przy okazji mieszkańcy Mydlic zyskali ponad 100 miejsc do parkowania wzdłuż ul. Ludowej.

Efektem trwającej niespełna dwa miesiące przebudowy jest nowa nawierzchnia na liczącym prawie 700 metrów odcinku między rondem przy ul. Legionów Polskich 127 a granicą z Będzinem.

Drogopol, któremu miasto zleciło prace, wcześniej zmienił geometrię jezdni. Zawężenie obu pasów pozwoliło na wybudowanie drogi rowerowej, która od jezdni została oddzielona krawężnikiem.

Warto jednak podkreślić, że na razie – z powodu braku kontynuacji od strony Będzina – droga oznaczona jest jako ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego. To oznacza, że korzystanie z niej nie jest jeszcze obligatoryjne.

Zmiany dla mieszkańców

Nową nawierzchnię zyskało także skrzyżowanie ul. Legionów Polskich z Grynia. Przede wszystkim jednak na przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu zamontowany został dwuczęściowy ledowy punkt świetlny. – Sodowe oświetlenie nie dawało takiego efektu. Teraz przejście jest naprawdę dobrze doświetlone – podkreśla Kamil Dybich, mieszkający na Mydlicach dąbrowski radny.

– Warunki atmosferyczne nie pozwoliły na wykonanie na jezdni docelowego grubowarstwowego oznakowania. Dlatego – dla zapewnienia bezpieczeństwa w okresie zimowym – jest ono tymczasowe. Wykonawca poprawi je wiosną, wtedy też z wykorzystaniem żywic zostaną wymalowane przejazdy rowerowe – zapowiada wiceprezydent Damian Rutkowski.

ulica, droga, jezdnia
Zmodernizowana ulica Legionów Polskich – fot. Dariusz Nowak/ Dąbrowa Górnicza

Nowe miejsca do parkowania

W trakcie przebudowy ul. Legionów Polskich zapadła decyzja, by w ramach prac dodatkowych zlecić Drogopolowi przebudowę czteropasmowej ul. Ludowej.

Pomysł był prosty. Zbyt szeroka, jak na osiedlową ulicę Ludowa została zwężona do dwóch pasów, a zewnętrzne pasy zmieniły się w zatoki parkingowe. W efekcie po obu stronach drogi między skrzyżowaniem z ulicą Grynia a kościołem pw. Św. Maksymiliana Marii Kolbego powstało ponad 100 miejsc do parkowania.

Powyższe rozwiązanie wpłynęło także na bezpieczeństwa pieszych, którzy po zwężeniu jezdni do dwóch pasów mają do pokonania 7 a nie 14 m przez jezdnię. – Na Ludowej, gdy pozwolą na to warunki atmosferyczne, także planowane są jeszcze prace wykończeniowe: układanie kostki, humusowanie i malowanie jezdni – dodaje wiceprezydent Damian Rutkowski.