Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed otwieraniem wiadomości e-mail, których nadawcy podszywają się pod tę instytucję.
W ostatnich dniach niektórzy z klientów ZUS otrzymali wiadomości e-mail zatytułowane „Składka” z informacją o błędnie w opłaconych składkach. Korespondencja ma pochodzić z kancelarii ZUS.
W stopce adresowej widnieją natomiast adresy z rozwinięciem „gov.pl”, których to Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie używa. Każdy z e-maili ma dołączony załącznik, który ma zawierać informacje o błędnie opłaconych składkach.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że drogą e-mailową nie kieruje do swoich klientów informacji o rozliczeniach składkowych. Za pośrednictwem korespondencji elektronicznej klienci zakładu nie otrzymują żadnych wezwań do zapłaty czy też informacji o nadpłatach.
Drogą elektroniczną ZUS kontaktuje się jedynie z tymi klientami, którzy posiadają konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych i wybrali taką właśnie formę kontaktu. E-mail w takim przypadku jednak zawsze zawiera imię i nazwisko konkretnego pracownika ZUS.
ZUS ostrzega, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na takie podejrzane e-maile, ani nie otwierać zawartych w korespondencji załączników. Korespondencja tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci.
W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, ZUS prosi o kontakt z najbliższą placówką lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00 lub adresem e-mailowym: cot@zus.pl.