Sześć ofert złożono w przetargu na budowę centrum przesiadkowego przy dworcu w Gołonogu w Dąbrowie Górniczej. Zainteresowane inwestycją firmy spotkają się teraz podczas aukcji elektronicznej.

Sześć firm chce budować centrum przesiadkowe w Gołonogu. Najdroższa okazała się propozycja konsorcjum spółek Wodpol i Universal Energy, które wyceniły inwestycję na ponad 150 mln zł. Tymczasem miasto oszacowało budżet zadania na 62,9 mln zł. Do przetargu stanęły także: Track Tec Construction (oferta na ponad 125 mln zł), Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego (99,8 mln zł), Intop Warszawa (105,9 mln zł) oraz krakowska spółka ZUE (109,8 mln zł).

Teraz wszystkie oferty zostają oceniane pod kątem formalnym, a po tym wykonawcy których propozycje będą bez uchybień, przystąpią do aukcji elektronicznej.

Podczas licytacji elektronicznej, która planowana jest na sierpień, wykonawcy zaoferują ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania – będą stopniowo obniżać swoją propozycję wyjściową. Przypomnijmy, że podobnie było w przypadku przetargu na budowę centrum przesiadkowego i tuneli pod torami w centrum Dąbrowy Górniczej. Ostatecznie wygrało konsorcjum firm Complex i Nowak-Mosty, a cenę udało się obniżyć aż o 80 mln zł.

W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Gołonogu - fot. Studio DG
W tym miejscu powstanie nowe centrum przesiadkowe w Gołonogu – fot. Studio DG

Co się zmieni?

W ramach inwestycji, przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy.

Budowa centrów przesiadkowych wspólnie z koleją, to jedno z najważniejszych zadań na najbliższe lata. Uważam, że zrewolucjonizują sposób przemieszczania się w naszym mieście. Po centrum miasta przyszedł czas na centrum przesiadkowe w Gołonogu – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego. Termin zakończenia robót zaplanowano na 31 grudnia 2022.

Centrum przesiadkowe w śródmieściu

Na sierpień planowane jest rozpoczęcie budowy centrum przesiadkowego w śródmieściu. W ramach tej wspólnej inwestycji miasta i kolei powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc); tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Roboty mają potrwać do końca 2022 roku.

– Wykonawcy inwestycji przedstawią do akceptacji szczegółowy plan organizacji ruchu. Przy tak dużym przedsięwzięciu nieuniknione będą zmiany i utrudnienia. Wiemy jednak, że w trakcie prac, do momentu otwarcia tunelów pod torami, zachowana będzie przejezdność przez torowiska. Działające dziś przejazdy mogą być czasowo wyłączane z ruchu, ale wtedy w ich rejonie działać będą przejazdy tymczasowe – informuje Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych.

Urzędnicy przekonują, że zsynchronizowanie prac obu inwestycji byłoby dużym ułatwieniem w realizacji zadania. – Dałoby się uniknąć zamykania dwa razy odcinków torów, ograniczania prędkości jazdy pociągów czy wprowadzania autobusowej komunikacji zastępczej, a przez to zmniejszyć utrudnienia dla pasażerów – podkreślają.

Skomentuj przez Facebook

1 KOMENTARZ

  1. kasa w błoto: nikt nie rezygnuje z auta jeśli nie musi i nie zostawia go na skraju miasta, by latać z zakupami po przystankach, lepiej postawić parkingi piętrowe, bo odciążyć zamulone ulice

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here