Pierwsze sześć metrolinii wyjedzie na ulice metropolii od 8 maja. Jakie zmiany czekają na pasażerów komunikacji miejskiej?
W związku ze spadkiem liczby zakażeń i spowolnieniem trzeciej fali koronawirusa, została podjęta decyzja o wcześniejszym uruchomieniu nowych, metropolitalnych połączeń autobusowych. Pierwsze sześć linii wyjedzie na ulice Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od soboty 8 maja. Kolejne 25 połączeń będzie uruchamianych w następnych kwartałach tego roku.
Lepsza oferta
Jak zapowiadają przedstawiciele GZM autobusowe linie metropolitalne będę kursować niemal przez całą dobę z regularną, a w godzinach szczytu porannego i popołudniowego – ze zwiększoną częstotliwością. Będą w nich obowiązywać zwykłe bilety komunikacji miejskiej. To znaczy, że chcąc przejechać nimi np. pomiędzy dwoma miastami, wystarczy, że skasujemy bilet jednorazowy oznaczony jako „2 Miasta lub 40 minut” lub będziemy mieć ze sobą bilet okresowy np. 30-dniowy na 2 miasta.
– Uruchomienie linii metropolitalnych to jedno z naszych działań, którego celem jest usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej do czasu budowy kolei metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w którym odpowiada za rozwój transportu publicznego. – Nad budową Kolei Metropolitalnej intensywnie pracujemy, jednak to inwestycje, których pozytywne efekty będą odczuwalne za kilka lat. Dlatego już teraz chcemy skorzystać z dostępnych możliwości i podnieść ofertę autobusową poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania, niemal całodobową obsługę i wprowadzenia regularnych odstępów czasu odjazdów tak, aby pasażerowie łatwo orientowali się, kiedy dany autobus przyjedzie – dodaje.
Sześć linii autobusowych, które zostaną uruchomione 8 maja, to pierwszy etap wprowadzanych przez GZM zmian. Na cały system nowych połączeń składa się 31 nowych linii, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się między największymi ośrodkami.
– Pierwsze z nich będą przede wszystkim obsługiwać duże miasta, czyli te trasy, na których podróżuje najwięcej pasażerów – mówi Aleksander Sobota, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Metropolitalnego ds. przewozów. – Uruchamiane od 8 maja połączenia będą kursować pomiędzy 14 miastami i gminami GZM. W kolejnym etapie na ulice wyjadą autobusy tych linii, których główną rolą będzie integracja obszarów metropolii. W ostatnim z etapów uruchomione zostaną te linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM – dodaje.
Zmiany dla pasażerów
Wkrótce utworzona zostanie nowa linia metropolitalna M2 przekształcona z dotychczasowych 801 i 831. M2 będzie kursować na trasie Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Gołonóg Zajezdnia. Będzie ona kursować ze zwiększoną częstotliwością, a dodatkowo uruchomione zostaną także kursy nocne.
Ponadto, utworzona zostanie nowa linia metropolitalna M4 przekształcona z linii 815 i 908N. M4 będzie kursować na trasie Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Zagórze Zajezdnia z kursami wydłużonymi do przystanku Ostrowy Górnicze Pomnik.
– Dzięki połączeniu linii 808 i 811 powstanie jedna często kursująca linia 808. Ta zmiana zwiększyć ma dostępność komunikacyjną m.in. w okolicy przystanków Sielec Wawel Kościół i Katowice Strefa Kultury NOSPR oraz częstotliwość kursowania w dni wolne. Ponadto, linie M4 i 808 zapewnią wspólnie równy, 10-minutowy takt kursowania pomiędzy Sosnowcem a Katowicami w godzinach szczytów. Dodatkowo wydłużą się godziny kursowania oraz uruchomione zostaną kursy nocne w wydłużonej relacji – wyjaśnia Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Jakie korzyści będą wiązać się z podróżowaniem metroliniami?
- Metrolinie będą jeździć częściej,
- M-ki będą miały wydłużone godziny kursowania w ciągu dnia oraz w nocy,
- Usprawnią podróżowanie pomiędzy wszystkimi gminami GZM,
- To tańsza alternatywa dla transportu indywidualnego,
- Wybór „M” to brak problemów z parkowaniem i krok do zmniejszenia korków,
- Wybierając komunikację miejską dbamy o środowisko – mniejszy hałas i mniejsze zanieczyszczenie powietrza,
- To oferta z możliwością udoskonalania jej przez pasażerów (badania poziomu satysfakcji).