Na początku przyszłego roku piesi i rowerzyści powinni już korzystać z tunelu pod torowiskiem, który zastąpi przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej w Dąbrowie Górniczej. Prace przy nim weszły w kolejny etap, co spowodowało zmianę w organizacji ruchu.
Trwające prace wpłynęły na organizację ruchu na rondzie, jednak przed świętami wszystko ma wrócić do normy. – Skrzyżowanie ul. Poniatowskiego, Konopnickiej i Kolejowej tymczasowo przestało być rondem i wprowadzono na nim ruch jednokierunkowy. Przejazd jest możliwy od ul. Poniatowskiego. W przeciwną stronę można jechać równoległą ul. Kopernika – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika wydziału inwestycji drogowych UM.
Zmiana organizacji ruchu spowodowana jest ustawieniem wiertnicy w sąsiedztwie ronda, co wymaga zamknięcia jego części. Normalny ruch powinien zostać przywrócony przed świętami. – Na placu budowy trwa wykonywanie konstrukcji muru oporowego, który powstaje z pali zalewanych betonem. Następnie będziemy robić wykop pod pochylnię prowadzącą do tunelu – informuje Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z firmy Nowak-Mosty.
Zmiany dla pieszych i rowerzystów
Udostępnienie tunelu pieszym i rowerzystom planowane jest na początek 2022 r. Do tego czasu mogą korzystać z tradycyjnego przejścia przez tory. Kierowcy nie jeżdżą tamtędy już od połowy września, a chcący przejechać na drugą stronę mają do dyspozycji wiadukt między ul. Graniczną i Łączącą. Docelowo jeździć będą tunelem przy stacji kolejowej, który połączy ul. Kościuszki i Limanowskiego.
To wszystko elementy budowy centrum przesiadkowego i przebudowy układu drogowego w śródmieściu. W ramach tej inwestycji powstaną też m.in. parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; ronda na skrzyżowaniach istniejących i budowanych dróg. Przebudowane zostaną także perony i tory przy stacji.
Przedsięwzięcie, na zlecenie miasta i PKP PLK S.A, prowadzone jest przez konsorcjum firm Complex i Nowak-Mosty. Prace rozpoczęły się w październiku 2020 r., a wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Modernizację ma przejść również budynek dworca. Na jej wykonawcę PKP S.A. wybrały firmę Beger Bau Polska, która ma ją przeprowadzić do końca 2023 r.
Efekt inwestycji ma usprawnić poruszanie się po Dąbrowie Górniczej. Ronda, tunele i łączniki ulic upłynnią ruch i podniosą bezpieczeństwo jego uczestników. Do centrum przesiadkowego będzie można łatwo dotrzeć rowerem, autobusem albo samochodem, dla którego bez trudu znajdzie się miejsce parkingowe. Stamtąd w podróż poza miasto będzie można wybrać się pociągiem.
Szykowana jest również nowa siatka połączeń autobusowych, która ma umożliwić szybsze i prostsze dotarcie z dzielnic do centrum, bez konieczności odbywania kilkudziesięciominutowych „wycieczek krajoznawczych”.
CZYTAJ TAKŻE:
Tunel pod torami zyska drugi segment. To kolejny efekt prowadzonych prac