echo adrotate_group(3, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(3, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(3, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(9, 0, 0, 0);

Fundacja Napraw Sobie Miasto i Metropolia GZM organizują konkurs dla szkół ponadpodstawowych „Szkolne klimaty – popraw klimat swojej klasy”.

Zmęczenia i obniżona koncentracji wśród uczniów, nie zawsze spowodowana jest zbyt intensywnym planem lekcji, a złą jakością powietrza w klasach. Dlatego też Fundacja Napraw Sobie Miasto i Metropolia GZM zapraszają szkoły ponadpodstawowe do wzięcia udziału w konkursie „Szkolne klimaty – popraw klimat swojej klasy”.

Właśnie rozpoczęła się rejestracja do konkursu. Zgłoszenia będą przyjmowane do 17 grudnia. W nagrodzonych szkołach, uczniowie sprawdzą stan powietrza w klasach przy wsparciu ekspertów. Następnie znajdą sposoby na jego poprawę i dzięki temu – na poprawienie komfortu nauki na lekcjach.

Obniżona odporność, a więc i wyższe ryzyko zakażenia COVID-19, większa liczba nieobecności i obniżona zdolność koncentracji – to możliwe skutki oddychania powietrzem złej jakości. Eksperci z Fundacji Napraw Sobie Miasto podkreślają, że z prowadzonych na świecie badań, wynika, że wewnątrz budynków i w pomieszczeniach jego jakość może być nawet 100 razy gorsza niż na zewnątrz. Aby znaleźć propozycje rozwiązań tego problemu, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce zaprosić szkoły do projektu „OpenAir – zdrowe powietrze w klasie”.

Uczniowie, by wziąć udział w konkursie, muszą przesłać zgłoszenie. Wystarczy nagrać krótki film wideo, nagranie głosowe, piosenkę albo zrobić zdjęcie, mema czy prezentację multimedialną. Następnie umieścić na dowolnym portalu w mediach społecznościowych (np. Facebook, YouTube, Instagram, TikTok) i opatrzyć hashtagiem „#szkolneklimaty”, a link podać w formularzu na stronie internetowej. Na etapie przygotowań zgłoszeń, można konsultować się z organizatorami podczas webinarów. Prace można składać do 17 grudnia. Wyniki zostaną ogłoszone 23 grudnia.

Prace mogą składać uczniowie samodzielnie, a także zespołowo. Tematem prac konkursowych jest jakość powietrza w szkolnych klasach i wpływ na zmiany klimatyczne na Ziemi. Pytanie pomocnicze dla uczestników to: dlaczego chcesz poprawić klimat w swojej klasie?

– Wielu uczniów zna syndrom zmęczenia na piątej czy szóstej lekcji – mówi Paweł Wyszomirski, prezes Fundacji Napraw Sobie Miasto. – Często myślimy, że to od zbyt intensywnych zajęć, ale niejednokrotnie to nie efekt przeładowanego programu lub zmęczenia nauczyciela, ale złej jakości powietrza w klasie. Chcemy to wspólnie z uczniami sprawdzić i poprawić – dodaje.

echo adrotate_group(8, 0, 0, 0);

Pierwszym etapem projektu będzie sprawdzenie stanu powietrza nie tylko wokół budynków, ale i w szkolnych klasach. Kontroli podlegać będą poziomy pyłów, powodujących smog, ale także odczyty dwutlenku węgla, lotnych związków organicznych czy dwutlenku azotu i siarki.

Eksperci przyjrzą się także temperaturze i wilgotności w pomieszczeniach, aby zobaczyć czy nie da się zaoszczędzić wydatków na ogrzewanie przez bardziej ekonomiczne wietrzenie klas. Wypracowane rozwiązania będą później upowszechniane w kolejnych placówkach.

echo adrotate_group(5, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(5, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(5, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(9, 0, 0, 0);