PKP wybrały firmę, która przebuduje dworzec w centrum Dąbrowy Górniczej. Za najkorzystniejszą uznano ofertę spółki Berger Bau Polska, która realizację zadania wyceniła na prawie 15 mln zł.

Ponieważ jedynym kryterium, którym PKP kierowały się przy wyborze wykonawcy, była cena, wybór wydawał się oczywisty. Propozycja Berger Bau Polska była bowiem najtańsza spośród siedmiu ofert złożonych w prowadzonym przez PKP SA postępowaniu. Firma z siedzibą we Wrocławiu zadeklarowała, że zmodernizuje dąbrowski dworzec za 14 974 782,21 zł brutto. To mniej niż kolejowa spółka planowała wydać na inwestycję (16 383 418,66 zł brutto).

Na przebudowę dworca Berger Bau będzie miał 455 dni od momentu podpisania umowy. – Umowa z wybranym w postępowaniu wykonawcą zostanie podpisana niezwłocznie po upłynięciu terminu na składanie odwołań przez pozostałych uczestników postępowania i jeśli rzecz jasna nie wpłyną odwołania od innych oferentów biorących udział w przetarg – przekazał Bartosz Sarna z wydziału współpracy z mediami PKP SA.

budynek
Dworzec Dąbrowa Górnicza – fot. UM Dąbrowa Górnicza

Dworzec w centrum Dąbrowy Górniczej nie będzie pierwszym, który Berger Bau przebuduje na zlecenie PKP SA. W poprzednich latach firma zmodernizowała obiekty na stacjach w Strzelinie i Zgorzelcu, a pod koniec zeszłego roku podpisała umowę na przebudowę zabytkowego dworca w Węglińcu.

Dąbrowski samorząd od wielu lat zabiegał o przebudowę zabytkowego dworca. Prezydentowi Marcinowi Bazylakowi zależało, aby inwestycja towarzyszyła zaplanowanej przez miasto i PKP PLK budowie centrum przesiadkowego oraz przebudowie układów komunikacyjnego i torowego.

Wielkie zmiany

Projekt przebudowy – przygotowany za ponad 356 tys. zł przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania – przewiduje m.in. dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W środku przewidziano m.in. windę osobową, przy głównym wejściu zostanie wybudowana pochylnia, a w budynku i w jego bezpośrednim otoczeniu powstaną ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących

Znajdujące się na elewacji dworca cegły zostaną wyczyszczone i uzupełnione, podobnie jak fryzy oraz inne detale architektoniczne. Zabytkowy charakter dworca podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Uzyskany efekt podkreśli nowa iluminacja budynku.

poczekalnia
Dworzec Dąbrowa Górnicza – fot. UM Dąbrowa Górnicza

W parterowej części, obok kasy, poczekalni, toalet i dwóch punktów komercyjnych planowane są także powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmować będzie miasto. Porozumienie w tej sprawie z przedstawicielami kolejowej spółki podpisał już prezydent Marcin Bazylak, który chciałby, aby na dworcu działało m.in. biuro paszportowe oraz biuro obsługi cudzoziemców. Władze miasta zabiegają o to w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.

– W mieście, o jakim marzę, mieszkańcy mają alternatywę dla własnego samochodu, poruszają się sprawnie i wygodnie zarówno pieszo, jak i rowerem czy transportem publicznym. Aby Dąbrowa Górnicza była takim miastem – dobrym do życia i pracy – wprowadzamy nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, m.in. centra przesiadkowe – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Na dworcu zamontowane zostaną nowoczesne systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system włamania i napadu oraz system detekcji pożaru), dynamicznej informacji podróżnych (elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów) oraz informacji głosowej.

Jak informowały PKP przy okazji ogłoszenia przetargu na przebudowę, w sąsiedztwie parkingu powstaną ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 m kw. złożone z około 2500 roślin, takich jak: kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.

CZYTAJ TAKŻE:

Tunel pod torami zyska drugi segment. To kolejny efekt prowadzonych prac