Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce mieć swoje oficjalne logo. Ogłoszono właśnie międzynarodowy konkurs. Logo ma zrywać ze stereotypami i oddać potencjał GZM-u.
Dotąd w różnych materiałach graficznych GZM posługiwała się różnymi wzorami zapisu swojej nazwy. Podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospdoarczego w Katowicach, który odbył się w maju, reklamowała się dużą pomarańczową literą „M”, w którą wpisano pełną nazwę organizacji. Już wtedy tłumaczono jednak, że to tymczasowe rozwiązanie.
Teraz ma się to zmienić. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła bowiem konkurs na opracowanie projektu logotypu, który stanie się podstawą jej systemu identyfikacji wizualnej. Międzynarodowy charakter tego konkursu zapewni, nawiązana przez GZM, współpraca z Siecią Miast Kreatywnych UNESCO w dziedzinie designu.
– Nie chcemy się zamykać na żadne koncepcje i propozycje. Konkurs daje nieograniczoną możliwość wszystkim artystom-grafikom do przedstawienia nam swoich pomysłów na to, jak wizualna prezentacja metropolii powinna wyglądać – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który będzie jedną z siedmiu osób, zasiadających w komisji konkursowej.
– Wyzwanie przed projektantami spore, bo muszą znaleźć spójny klucz łączący w jedno wszystkie 41 miast i gmin, tworzących metropolię. Chcemy też, żeby nasze logo zrywało z pewnymi, wciąż niestety funkcjonującymi, stereotypami i pokazywało potencjał naszego obszaru takim, jakim jest w rzeczywistości. Metropolia GZM to największa metropolia w Europie Środkowej, o olbrzymim potencjale gospodarczym, społecznym, intelektualnym, komunikacyjnym i kulturalnym – dodaje.

Logo ma oddawać potencjał metropolii
W regulaminie konkursowym projektanci mogą znaleźć również pewne wskazówki, podpowiadające z jakimi wartościami logo metropolii powinno się kojarzyć. Są to: współpraca, otwartość, nowoczesność, różnorodność, tolerancja, potencjał intelektualny i gospodarczy, dbałość o środowisko naturalne i smart city.
– Chodzi o to, żeby logo było świeże, ale jednocześnie eleganckie, proste i funkcjonalne. Tak, abyśmy mogli je prezentować zarówno podczas lokalnych imprez, jak i podczas największych, światowych wydarzeń biznesowych – zaznacza Rafał Kurowski, dyrektor Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej.
Dla kogo ten konkurs?
Kto może wziąć udział w konkursie? Osoby pełnoletnie, projektanci, podmioty gospodarcze, zajmujące się projektowaniem, grafiką, tworzeniem identyfikacji wizualnej oraz studenci kierunków projektowych.
Konkurs będzie miał dwa etapy. Pierwszy z nich potrwa do 13 lipca. Do tego czasu autorzy mogą przesyłać swoje portfolia, które muszą zawierać co najmniej trzy dowolne projekty logotypów.

Przewidziano nagrody pieniężne
Nadesłane prace zostaną ocenione do 24 lipca przez komisję konkursową. Autorzy pięciu wybranych zgłoszeń zostaną następnie zaproszeni do drugiego etapu konkursu, w którym do 26 sierpnia przygotują projekty logotypów dla GZM. Każda z osób lub firm dostanie 3 tys. zł nagrody, natomiast zwycięzca całego konkursu otrzyma dodatkowe 17 tys. zł i propozycje wykonania tzw. księgi znaku dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Wszystkie prace będzie oceniać komisja, w skład której wejdą m.in. Przemo Łukasik z Medusa Group, dr hab. Justyna Kucharczyk z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Matylda Sałajewska – kuratorka Katowice Street Art Air oraz Maciej Siuda ze School of Form w Poznaniu.
Ogłoszenie wyników konkursu zaplanowano na 28 sierpnia 2018 roku.