Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce mieć swoje oficjalne logo. Ogłoszono właśnie międzynarodowy konkurs. Logo ma zrywać ze stereotypami i oddać potencjał GZM-u.

Dotąd w różnych materiałach graficznych GZM posługiwała się różnymi wzorami zapisu swojej nazwy. Podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospdoarczego w Katowicach, który odbył się w maju, reklamowała się dużą pomarańczową literą „M”, w którą wpisano pełną nazwę organizacji. Już wtedy tłumaczono jednak, że to tymczasowe rozwiązanie.

Teraz ma się to zmienić. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła bowiem konkurs na opracowanie projektu logotypu, który stanie się podstawą jej systemu identyfikacji wizualnej. Międzynarodowy charakter tego konkursu zapewni, nawiązana przez GZM, współpraca z Siecią Miast Kreatywnych UNESCO w dziedzinie designu.

– Nie chcemy się zamykać na żadne koncepcje i propozycje. Konkurs daje nieograniczoną możliwość wszystkim artystom-grafikom do przedstawienia nam swoich pomysłów na to, jak wizualna prezentacja metropolii powinna wyglądać – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który będzie jedną z siedmiu osób, zasiadających w komisji konkursowej.

– Wyzwanie przed projektantami spore, bo muszą znaleźć spójny klucz łączący w jedno wszystkie 41 miast i gmin, tworzących metropolię. Chcemy też, żeby nasze logo zrywało z pewnymi, wciąż niestety funkcjonującymi, stereotypami i pokazywało potencjał naszego obszaru takim, jakim jest w rzeczywistości. Metropolia GZM to największa metropolia w Europie Środkowej, o olbrzymim potencjale gospodarczym, społecznym, intelektualnym, komunikacyjnym i kulturalnym – dodaje.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia na tegorocznym Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach – fot. Metropolia GZM
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia na tegorocznym Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach – fot. Metropolia GZM

Logo ma oddawać potencjał metropolii

W regulaminie konkursowym projektanci mogą znaleźć również pewne wskazówki, podpowiadające z jakimi wartościami logo metropolii powinno się kojarzyć. Są to: współpraca, otwartość, nowoczesność, różnorodność, tolerancja, potencjał intelektualny i gospodarczy, dbałość o środowisko naturalne i smart city.

– Chodzi o to, żeby logo było świeże, ale jednocześnie eleganckie, proste i funkcjonalne. Tak, abyśmy mogli je prezentować zarówno podczas lokalnych imprez, jak i podczas największych, światowych wydarzeń biznesowych – zaznacza Rafał Kurowski, dyrektor Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej.

Dla kogo ten konkurs?

Kto może wziąć udział w konkursie? Osoby pełnoletnie, projektanci, podmioty gospodarcze, zajmujące się projektowaniem, grafiką, tworzeniem identyfikacji wizualnej oraz studenci kierunków projektowych.

Konkurs będzie miał dwa etapy. Pierwszy z nich potrwa do 13 lipca. Do tego czasu autorzy mogą przesyłać swoje portfolia, które muszą zawierać co najmniej trzy dowolne projekty logotypów.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia na tegorocznym Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach – fot. Metropolia GZM
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia na tegorocznym Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach – fot. Metropolia GZM

Przewidziano nagrody pieniężne

Nadesłane prace zostaną ocenione do 24 lipca przez komisję konkursową. Autorzy pięciu wybranych zgłoszeń zostaną następnie zaproszeni do drugiego etapu konkursu, w którym do 26 sierpnia przygotują projekty logotypów dla GZM. Każda z osób lub firm dostanie 3 tys. zł nagrody, natomiast zwycięzca całego konkursu otrzyma dodatkowe 17 tys. zł i propozycje wykonania tzw. księgi znaku dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Wszystkie prace będzie oceniać komisja, w skład której wejdą m.in. Przemo Łukasik z Medusa Group, dr hab. Justyna Kucharczyk z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Matylda Sałajewska – kuratorka Katowice Street Art Air oraz Maciej Siuda ze School of Form w Poznaniu.

Ogłoszenie wyników konkursu zaplanowano na 28 sierpnia 2018 roku.