echo adrotate_group(3, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(3, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(3, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(9, 0, 0, 0);

Dąbrowa Górnicza i Tramwaje Śląskie planują przedsięwzięcia, które mają przynieść korzyści użytkownikom dróg, pieszym i pasażerom komunikacji publicznej.

Zmodernizowane drogi, chodniki i torowiska tramwajowe. Udogodnienia dla pieszych i rowerzystów, łatwiejszy dostęp do autobusów i tramwajów. Taki ma być efekt wspólnego przedsięwzięcia miasta i Tramwajów Śląskich.

– Efekt tej inwestycji przyniesie ważną zmianę, którą planowaliśmy i zapowiadaliśmy od kilku lat. Modernizacja linii tramwajowej to uzupełnienie działań związanych z budową centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudową układu drogowego. Te rozwiązania sprawią, że będzie można łatwiej i wygodniej przemieszczać się po mieście, a samo miasto stanie się dla wszystkich bardziej przyjazne i dostępne – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Kompleksowe działanie

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, przebudowę jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych. W efekcie inwestycji, część skrzyżowań będzie przebudowana na ronda, skorygowana zostanie lokalizacja przystanków, a niektóre z nich będą wspólne dla tramwajów i autobusów. Zlikwidowane zostaną kładki nad ul. Sobieskiego i wyznaczone będą przejścia przez jezdnię.

Prace powinny ruszyć w najbliższych miesiącach, a ich efekt ma być widoczny do końca czerwca 2023 r. W części dotyczącej infrastruktury tramwajowe, inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych.

– Dlaczego zdecydowaliśmy się na tę inwestycję? Bo chcemy zachęcać mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Zachęcić możemy ich poprzez podnoszenie jakości komunikacji tramwajowej. Przebudowane torowiska umożliwią wprowadzenie do miasta nowoczesnego, niskopodłogowego taboru, który będzie poruszał się z większą prędkością. Jeżeli tramwaje będą jeździć szybciej, częściej, będą wygodniejsze i klimatyzowane, to pasażerowie chętniej z nich skorzystają. Zmodernizowane torowiska dadzą też korzyści otoczeniu, bo zmniejszą hałas i wibracje podczas przejazdu tramwajów – wyjaśnia Bolesław Knapik, prezes zarządu Tramwajów Śląskich S.A.

Kompleksowa przebudowa obejmie odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. Firmy, które podejmą się tego przedsięwzięcia, zostały wyłonione podczas aukcji elektronicznej. Do przetargu wpłynęły zgłoszenia od sześciu wykonawców, zainteresowanych przeprowadzeniem prac na obu odcinkach.

Ich oferty wahały się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 mln zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Podczas licytacji elektronicznej, stopniowo obniżając swoje propozycje wyjściowe, zaoferowali ostateczne ceny, za jakie mogą podjąć się tego zadania.

miasto, torowisko, ulica, jezdnia, droga, komunikacja miejska
Główna oś miasta przejdzie modernizację – fot. UM Dąbrowa Górnicza/Dariusz Nowak

Podział zadań

echo adrotate_group(8, 0, 0, 0);

Zadanie podzielone jest na dwie części – od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy. Pierwszą, za 76,2 mln zł, zrealizuje Silesia Invest sp. z o. o. z Gliwic; drugą, o wartości 75,9 mln zł ZUE S.A. z Krakowa. Inwestycje sfinansuje miasto, które wyłoży 96,3 mln zł, i Tramwaje Śląskie, które przeznaczą 55,8 mln zł. Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej radni podjęli uchwałę, która zabezpiecza środki na realizację tego zadania po stronie gminy.

Na odcinku Kasprzaka – al. Róż (Piłsudskiego, Królowej Jadwigi) po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska o długości ok. 2,6 km, przejazdów (poza skrzyżowaniami z ul. Majakowskiego i Tysiąclecia) i sieci trakcyjnej. Na odcinku al. Róż – pętla przy Urzędzie Pracy (Królowej Jadwigi, Sobieskiego), po stronie Tramwajów Śląskich zadanie obejmuje przebudowę torowiska, pętli i sieci trakcyjnej.

Do zadań miasta należeć będzie m.in.: budowa i przebudowa infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce), przebudowa oświetlenia drogowego, przebudowa skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul. Morcinka na rondo turbinowe, przebudowa istniejących zjazdów, rozbiórka kładki przy CH Pogoria, przebudowa przejścia podziemnego w centrum, budowa przystanków „Reden”, „Gołonóg Damel” oraz „Gołonóg Centrum” czy przebudowa przejścia podziemnego na Redenie.

Z myślą o mieszkańcach

Przebudowa głównej arterii miasta, budowa centrum przesiadkowego i nowego układu drogowego w śródmieściu to przedsięwzięcia, które mają przynieść korzyści użytkownikom dróg, pieszym i pasażerom komunikacji publicznej. Dzięki nim ma poprawić się sposób poruszania się po mieście. Prace przy stacji kolejowej i na drogach w centrum już trwają.

W zamyśle autobus, tramwaj czy pociąg mają być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Równoprawnym środkiem transportu, do użytku na co dzień, ma być również rower. Do tego konieczna będzie również nowa siatka połączeń autobusowych, która lepiej skomunikuje dzielnice z centrum, a stamtąd ułatwi dotarcie do innych miast.

echo adrotate_group(5, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(5, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(5, 0, 0, 0);
echo adrotate_group(9, 0, 0, 0);