Wyposażenie biura domowego czy też standardowego to niemal zawsze pewne wyzwanie. Z jednej strony chcemy zmieścić się w zakładanym budżecie, ale z drugiej powinno nam również zależeć na tym, jak będzie nam się pracowało w otoczeniu nowego sprzętu. Na co powinniśmy zwrócić uwagę wybierając meble do biura? Dlaczego warto rozważyć sprzęty z regulacją wysokości? Jak ergonomia wpływa na naszą efektywność i zdrowie w pracy?

1. Czym jest ergonomia?
2. Meble biurowe a zasady ergonomii – na co zwrócić uwagę?
3. Meble gabinetowe do biura – jakie wybrać, aby nie szkodziły zdrowiu?
4. O czym pamiętać przy ergonomicznym wyposażaniu i urządzaniu przestrzeni biurowej?
5. Gdzie szukać najlepszych ergonomicznych mebli do pracy?

Czym jest ergonomia?

Sposób, w jaki wykonujemy na co dzień swoją pracę ma znaczenie nie tylko z punktu wydajności i użyteczności naszych działań, ale także przez wzgląd na nasze samopoczucie i – w długim terminie – zdrowie. Aby zapewnić sobie komfort i bezpieczeństwo podczas wykonywania zadań często korzystamy z wyposażenia, mebli i innych rzeczy, które zostały przygotowane w taki sposób, aby jak najbardziej ułatwić nam funkcjonowanie. Jest to podejście, gdzie liczy się to, w jakiej pozie siedzimy, czy nasze stopy dotykają bez problemu podłogi, a nadgarstki nie są uciśnięte przez kant biurka lub ramkę klawiatury. Zbiór zasad, które opisują wszystkie te zjawiska nazywamy właśnie ergonomią.

Meble biurowe a zasady ergonomii – na co zwrócić uwagę?

Wybierając funkcjonalne meble do biura powinniśmy skupić się nie tylko na tym, aby były tanie, ale przede wszystkim na tym, aby pozwalały nam na komfortową pracę. Krzesła i fotele muszą być odpowiedniej wysokości, wielkości i posiadać regulację, dzięki której nasi pracownicy dopasują je do swojego typu sylwetki. Decydując się na stoły i biurka warto zadbać o to, by ich blaty znajdowały się na odpowiedniej wysokości i aby umożliwiały ustawienie monitorów w taki sposób, by wyeliminować potrzebę przygarbienia się. Zwracając uwagę na takie, z pozoru drobne, detale jesteśmy w stanie zauważalnie poprawić komfort użytkowników i sprawimy, że meble pracownicze będą wspierać nas w wykonywaniu naszych codziennych obowiązków.

Meble gabinetowe do biura – jakie wybrać, aby nie szkodziły zdrowiu?

Obecnie nawet tanie meble biurowe są projektowane z myślą o ergonomicznym podejściu. Nie musimy więc wydawać majątku na to, by pracować w przyjaznym i bezpiecznym środowisku. Powinniśmy jednak zwrócić uwagę na to, aby wybrane przez nas systemy mebli biurowych posiadały konkretne cechy. Zaliczamy do nich między innymi:

  •  dla foteli biurowych: możliwość regulacji góra-dół, obecność podłokietników z możliwością dopasowania do osoby siedzącej w fotelu, obecność zagłówka, konstrukcja zdolna podtrzymać plecy w poprawnej pozycji. Możemy również zdecydować się na tzw. aktywne krzesła, które wymagają od użytkownika pewnej aktywności podczas siedzenia;
  • dla biurek: odpowiednia wysokość blatu lub możliwość jego regulacji celem dopasowania pod fotel i użytkownika.

Jeżeli zależy nam na tym, by wyposażyć biuro w meble umożliwiające pracownikom trochę ruchu, warto również zastanowić się nad stołkami balansującymi czy piłkami, jako dodatkiem do ich miejsca pracy. Dzięki temu zapewnimy im większy komfort, a także sprawimy że będzie im łatwiej wykonywać swoje zadania.

O czym pamiętać przy ergonomicznym wyposażaniu i urządzaniu przestrzeni biurowej?

Wyposażenie przestrzeni biurowej to nie same meble. Bardzo ważna jest również przestrzeń, jaką mamy dostępną oraz jej odpowiednie wyciszenie, by jedni pracownicy nie przeszkadzali drugim. Pomogą nam w tym specjalne ścianki działowe, a także materiał do obicia ścian, dzięki któremu możemy stłumić hałas. Przyda się to szczególnie w przypadku biura typu open space, ale także w miejscach, gdzie cenimy sobie poufność i komfort, jak na przykład w sali konferencyjnej.

Wybierając meble do wcześniej przygotowanej przestrzeni biura powinniśmy również zwrócić uwagę na ich wymiary. Regały, klasyczne biurka, lady recepcyjne i inne elementy wyposażenia powinny być tak rozstawione, aby poruszanie się pomiędzy nimi nie sprawiało nam problemu. Jeżeli zdecydowaliśmy się na meble z regulowaną wysokością lub wymiarami, możemy trochę bardziej „zaszaleć” w kwestii ilości sprzętu, jaki umieścimy w pomieszczeniach. Więcej na ten temat znajdziesz na stronie: https://www.ajprodukty.pl/.

Gdzie szukać najlepszych ergonomicznych mebli do pracy?

W sytuacji, gdy interesują nas nowoczesne biurka, krzesła obrotowe i inne meble pracownicze w różnej kolorystyce i stylu, najlepszym wyjściem z sytuacji jest znalezienie jednego producenta, który będzie w stanie nam je dostarczyć. Dzięki takiemu podejściu wszystkie meble będą jednakowej jakości i w zbliżonym designie, co również wpłynie na wygląd urządzanej przestrzeni. Co więcej, posiadając wyposażenie od jednej marki będzie nam zdecydowanie łatwiej utrzymać je w dobrym stanie i w razie potrzeby naprawić, co również ma duży wpływ na komfort pracy.