W Dąbrowie Górniczej powstanie kolejne centrum przesiadkowe. Tym razem przy dworcy w Gołonogu. Inwestycja ma być gotowa do końca 2022 roku.
Pod koniec czerwca miasto ogłosiło przetarg na budowę centrum przesiadkowego przy dworcu PKP w dąbrowskiej dzielnicy Gołonóg. Początkowo termin składania ofert wyznaczono na 13 lipca, ale został wydłużony do 27 lipca. – To efekt dużego zainteresowania firm i ilości złożonych przez nich pytań. Podobnie jak w przypadku centrum miasta jest to postępowanie, którego rozstrzygnięcie odbędzie się w formie elektronicznej aukcji – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Co się zmieni?
W ramach zadania, przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe, tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy, ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy oraz tunel pieszy prowadzący do peronów.
– Budowa centrów przesiadkowych wspólnie z koleją, to jedno z najważniejszych zadań na najbliższe lata. Uważam, że zrewolucjonizują sposób przemieszczania się w naszym mieście. Po centrum miasta przyszedł czas na centrum przesiadkowe w Gołonogu – mówi prezydent Marcin Bazylak.
Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego. Termin zakończenia robót zaplanowano na 31 grudnia 2022 roku.
Centrum przesiadkowe w śródmieściu
Wkrótce powinna rozpocząć się budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.
Wykonawcą prac wartych 229 mln zł będzie konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Roboty mają potrwać do końca 2022 roku.
– Wykonawcy inwestycji przedstawią do akceptacji szczegółowy plan organizacji ruchu. Przy tak dużym przedsięwzięciu nieuniknione będą zmiany i utrudnienia. Wiemy jednak, że w trakcie prac, do momentu otwarcia tunelów pod torami, zachowana będzie przejezdność przez torowiska. Działające dziś przejazdy mogą być czasowo wyłączane z ruchu, ale wtedy w ich rejonie uruchamiane będą przejazdy tymczasowe – informuje Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych.
Zsynchronizowanie prac obu inwestycji będzie dużym ułatwieniem w realizacji zadania. Nie będzie konieczności zamykania dwa razy odcinków torów, ograniczania prędkości jazdy pociągów, co pozwoli na zmniejszenie liczby utrudnień dla mieszkańców.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Metropolia dofinansuje inwestycje kolejowe w Dąbrowie Górniczej