3 czerwca na ulicy Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej wprowadzono zakaz ruchu dla ciężarówek. To nie spodobało się mieszkańcom i władzom Sławkowa, którzy obawiają się, że tiry rozjadą ich miasto.

Ulica Strzemieszycka często używana jest jako wygodna droga tranzytowa, przez którą prowadzi transport do licznych zakładów produkcyjnych i Euroterminalu w Sławkowie. Wzmożony ruch ciężarówek, generujący duży hałas i emisję spalin, jest sporym utrapieniem dla okolicznych mieszkańców. – Mieszkańcy Strzemieszyc od wielu lat zwracali uwagę na ten problem. Dla ich komfortu i większego spokoju, zdecydowaliśmy się wprowadzić zmiany i ograniczyć ruch ciężarowy. Liczę, że policja będzie konsekwentnie egzekwować ten przepis – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Sprzeciw Sławkowa

Decyzja prezydenta Dąbrowy Górniczej nie spodobała się jednak w Sławkowie. Burmistrz tego miasta protestuje wskazując, że decyzja Marcina Bazylaka spowoduje przerzucenie z Dąbrowy Górniczej na Sławków całości ruchu ciężarowego jadącego w kierunku terminali przeładunkowych LHS. Mieszkańcy zapowiadają z kolei blokadę dróg.

Wąskimi, powiatowymi ulicami Wrocławską, Hrubieszowską i Groniec w Sławkowie przemieszcza się na dobę grubo ponad pół tysiąca tirów, które dojeżdżają do zespołu terminali przeładunkowych. Teraz będzie ich jeszcze więcej.

– W imieniu mieszkańców Sławkowa, których kosztem prezydent Dąbrowy Górniczej rozwiązuje swoje problemy komunikacyjne stanowczo protestuję przeciwko tego typu działaniom – podkreśla burmistrz Rafał Adamczyk.

– Nieliczenie się z mniejszym sąsiadem oraz takie podejście w rozwiązywaniu problemów nie wróży niczego dobrego dla relacji sąsiedzkich i współpracy między miastami. Działanie takie jest tym bardziej zaskakujące, że z usług terminali w Sławkowie korzysta wielu przedsiębiorców transportowych, podatników Dąbrowy Górniczej, co widać po tablicach rejestracyjnych z symbolem SD. Ponadto władze Dąbrowy Górniczej promują tworząca się strefę inwestycyjną w Tucznawie jako świetnie i blisko skomunikowaną z Euroterminalem w Sławkowie. Tymczasem od 3 czerwca ruch z tej strefy będzie skierowany dłuższą drogą, przez Sławków – tłumaczy Rafał Adamczyk.

Władze Sławkowa zapowiadają podjęcie wszystkich możliwych kroków prawnych w tej sprawie i interwencję w odpowiednich instytucjach. Póki co, burmistrz Rafał Adamczyk napisał list do prezydenta Marcina Bazylaka.

Ciężarówki przejeżdżające przez Sławków – fot. UM Sławków
Ciężarówki przejeżdżające przez Sławków – fot. UM Sławków

Mieszkańcy zablokują drogę?

Akcję protestacyjną zapowiadają też mieszkańcy Sławkowa. – Boimy się o bezpieczeństwo nasze i naszych dzieci. To już nie jest kwestia mniejszego czy większego komfortu mieszkania, ale sprawa zdrowia i życia. A teraz ruch ma jeszcze wzrosnąć. Jesteśmy już doprowadzeni do ostateczności, po prostu zablokujemy drogę i nie przejedzie tędy żaden tir – zapowiada sławkowski radny Grzegorz Maciążek.

Władze Sławkowa wiedziały o planach Dąbrowy

Władze Dąbrowy Górniczej wyjaśniają, że o swoich planach informowały już burmistrza Adamczyka na początku roku. – Wprowadzenie ograniczenia tonażu na ul. Strzemieszyckiej, Rudnej i Rodzinnej nie powinno być dla władz Sławkowa zaskoczeniem, ponieważ taką organizację ruchu planowaliśmy wprowadzić już w lutym tego roku. Na prośbę burmistrza Rafała Adamczyka odłożyliśmy tę decyzję w czasie po to, aby władze Sławkowa mogły wprowadzić analogiczne rozwiązanie u siebie. W mojej ocenie tylko stanowcze działania władz lokalnych mogą przyczynić się do poważnego potraktowania przez zarządzających Euroterminalem sytuacji w jakiej znaleźli się mieszkańcy Strzemieszyc i Sławkowa. Ze swojej strony w dalszym ciągu deklaruję chęć współpracy w staraniach zmierzających do powstania łącznika Euroterminalu z pobliskimi głównymi szlakami komunikacyjnymi, ale z pominięciem dróg lokalnych pośród zabudowy mieszkaniowej – przekonuje Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

W ocenie samorządowców, jedynym rozwiązaniem, które skutecznie i raz na zawsze rozwiązałoby problem obciążenia ruchem ciężarówek dojeżdżających do terenów gospodarczych związanych z szerokim torem, może być budowa łącznika pomiędzy S1 a Euroterminalem. O realizację inwestycji na szczeblu rządowym zabiegają od lat nie tylko włodarze miast i gmin Zagłębia, ale między innymi również spółki prowadzące tam swoją działalność. Łącznik, zapisany jako przedsięwzięcie do realizacji w rządowym kontrakcie terytorialnym dla województwa w 2014 roku, wciąż jednak pozostaje pieśnią bliżej nieokreślonej przyszłości, bo rząd nie kwapi się do realizacji tej wielomilionowej inwestycji.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Mniej ciężarówek na Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej

Skomentuj przez Facebook

12 KOMENTARZE

  1. To teraz czekamy na reakcję Sosnowca w osobach posła Bochenka (tak tak Mateuszu z tej ziemi pochodzisz) oraz imperatora Chęcińskiego.
    Krótka analiza, ciężarówki będą teraz kierować się z Dąbrowy ulicami: Orkana, Łuszczaka i Szałasowizna. Gdzie stan tej ostatniej pozostawia wiele do życzenia.
    W Sosnowcu… będą to ulice Bobrek (wąska, choć świeżo po remoncie), Gałczyńskiego (są miejsca gdzie dwa tiry na bank się nie miną) i Leśna (ta to dopiero ma stan … o jej szerokości nie wspominając).
    Ktoś mi powie, dlaczego nikogo z PiSu nie wywołuje do tablice, ten kto czytał poprzedni artykuł zna moją opinię na ten temat. Jedynie liczył bym na głos radnego Dudka…w końcu to jego okręg wyborczy.
    Zresztą podobnie jak pana radnego „sondaż” Krawca .

  2. Przecież w miastach zagłębiowskich dowodzą ludzie z jednej koalicji od wielu lat, a do tego koledzy w centrali wozili się ponad 60 lat po kraju do 2015, a teraz sapy do obecnie rządzących??? Brak wiedzy albo pajacowanie.

    • Obecnie rzadzący mają przed sobą drugą kadencję, to chyba najlepszy moment żeby zapytać co zrobili (no parę przykładów na likwidację by się znalazło) i co chcą zrobić dla naszego region? Więc jak będziesz na zebraniu partyjnym to się zapytaj z łaski swojej.

      • Prawda bolesna. Parę pomników szpecących zlikwidowano na szczęście. Nie zapomnij przemalować łuszczącego się czerwonego na tęczowe, a najlepiej zapytaj kolegów. Oni lubia przecież tylko wygodne pytania.

        • Miałem na myśli raczej instytut medycyny pracy… ale widać towarzyszu, że macie wszyscy w partii fiksacje na temat pomników krasnoarmiejców.
          A jak tam budowa węzła na S1, którego GDDKiA nie umie doprowadzić nawet do początku…
          Co boimy się krytyki?
          Oczekiwałbym bardziej realnych przykładów działań władzy…. dalej czekam na argument co zrobili dla regionu (oj nie doczekam się go)

          • Jak krytykuje Chęcińskiego za część jego poronionych pomysłów, tak nie mam zamiaru odpuszczać ZP za ich nic nie robienie na rzecz regionu… nie ma przebacz, bo frajerem co wystawia co cztery lata dupę to ja nie jestem….

  3. […] 3 czerwca na ulicy Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej wprowadzono zakaz ruchu dla ciężarówek. Z decyzją nie zgadzają się zarówno mieszkańcy, jak i władze Sławkowa wskazując, że decyzja Marcina Bazylaka spowoduje przerzucenie z Dąbrowy Górniczej na Sławków całości ruchu ciężarowego jadącego w kierunku terminali przeładunkowych LHS. […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here