Sosnowiec to kolejne miasto Zagłębia Dąbrowskiego, które zdecydowało się przyjąć standardy dot. budowy dróg rowerowych.

Sosnowiec to kolejne miasto, po Dąbrowie Górniczej i Będzinie, które przyjęło opracowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”.

Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński 16 kwietnia podpisał zarządzenie w tej sprawie. Dokument pod koniec kwietnia został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej. Oznacza to, że od teraz władze miasta przy projektowaniu, budowie oraz remoncie infrastruktury rowerowej będą stosować zapisy przygotowanego przez metropolię dokumentu.

Czym jest przygotowany przez metropolię dokument?

„Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej” precyzują kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras dla rowerów, czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. Ponadto zdefiniowano w nich kwestie, jak utrzymywanie i remontowanie infrastruktury dla rowerów, a także integracja transportu zbiorowego z rowerowym.

– Dzięki temu nowe drogi rowerowe w metropolii będą powstawać według ujednoliconych i wspólnych norm, podobnie jak towarzysząca im infrastruktura. Dotyczy to m.in. szerokości dróg czy stosowanej nawierzchni – wyjaśniają przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Prace trwały kilka miesięcy

Prace nad liczącym 140 stron dokumentem trwały od sierpnia do grudnia 2018 roku. Pierwotnie zakładano, że będzie to nowelizacja dokumentu, który został opracowany jeszcze przez Górnośląski Związek Metropolitalny. Ostatecznie powstał zupełnie nowy dokument, stworzony niemal od podstaw, w konsultacji ze środowiskiem rowerzystów i przedstawicielami wszystkich gmin metropolii.

Szczegółowe wytyczne

Dokument określa m.in. że szerokość jednokierunkowej drogi rowerowej wynosi 1,5 m, przy założeniu, że przejeżdża nią mniej niż 50 rowerów na godzinę. Jeśli drogę w ciągu godziny pokonuje ok. 50-150 rowerów, jej szerokość powinna wynosić 2 metry. Najszersza możliwa droga jednokierunkowa może mieć 2,5 m, jeśli w godzinę pokonuje ją więcej niż 150 rowerów.

Droga dwukierunkowa może mieć minimalną szerokość 2 m, jeśli pokonuje ją mniej niż 150 rowerów na godzinę. Przy natężeniu pomiędzy 150 a 750 rowerów, szerokość może wynosić 2-2,5 m. Przy natężeniu ruchu ponad 750 rowerów na godzinę powinna mieć 3-3,5 m.

Ponadto drogi rowerowe powinny być budowane wyłącznie przy użyciu nawierzchni bitumicznej (MMA – mieszanka mineralno-asfaltowa). Jeździ się po nich bardziej komfortowo i są tańsze od wykonanych z kostki brukowej.