Poznaliśmy koncepcję przebudowy centrum Sosnowca. Katowicka pracownia SARP rozstrzygnęła właśnie konkurs na przebudowę centralnej części stolicy Zagłębia Dąbrowskiego.

Wiemy już, jak wyglądać ma po przebudowie popularna Patelnia i plac przed dworcem kolejowym w Sosnowcu. Rozstrzygnięto właśnie konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zorganizowany przez katowickie Stowarzyszenie Architektów Polskich. To już drugi taki konkurs. Przypomnijmy, że SARP przeprowadziło już konkurs na opracowanie koncepcji projektu Zagłębiowskiego Parku Sportowego.

– Jest to niewątpliwie niełatwa procedura konkursowa. Drugi raz tą drogą znajdujemy najlepsze z możliwych rozwiązań. Jako stowarzyszenie zachęcamy zamawiających, aby korzystali z tej drogi i wielkie słowa uznania dla prezydenta Sosnowca, że – powiedział Henryk Piątek, sekretarz zarządu SARP i przewodniczący sądu konkursowego.

Koncepcja przebudowy centrum Sosnowca - fot. Rafał Łydek/UM Sosnowiec
Koncepcja przebudowy centrum Sosnowca – fot. Rafał Łydek/UM Sosnowiec

Obszar, którego dotyczył konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektocznicej zlokalizowany jest w rejonie Dworca PKP i ul. 3 Maja. Granice terenu objętego opracowaniem wyznaczają m.in. kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa, Plac Stulecia wraz z okolicznymi kamienicami i tzw. „Sezam”. Zgodnie z zapisami konkursu, maksymalny koszt realizacji inwestycji nie może przekroczyć 4 mln złotych.

Spore zainteresowanie

Jak przekazali sosnowieccy urzędnicy, konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem. – W sumie wpłynęło 38 zgłoszeń. Przez pierwszy etap przebrnęły 23 firmy, a ostatecznie na złożenie prac zdecydowało się pięcioro uczestników konkursu – podkreśla Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Sosnowcu.

Sąd konkursowy jednogłośnie wybrał koncepcję biura Amaya Architekci Bartosz Majewski z Katowic. Zwycięzca otrzyma 15 tysięcy złotych nagrody.

– To jeden z najważniejszych momentów w historii naszego miasta. W 115-letniej historii Sosnowiec tak naprawdę nigdy nie doczekał się rynku z prawdziwego zdarzenia. Ulica Rynek mieści się przecież na Modrzejowie – powiedział prezydent Arkadiusz Chęciński.

Centrum miasta dla mieszkańców

– Stoimy przed szansą, aby w centrum miasta powstało miejsce, które będzie przyciągać mieszkańców, w którym będą mogli złapać chwilę oddechu, zrelaksować się. Oczywiście muszą być tutaj m.in. lokale, miejsca rozrywki, aby mieszkańcy mieli tutaj po co przyjeżdżać. Stąd szukamy odpowiednich rozwiązań na ożywienie centrum, na zmianę jego oblicza – dodał.

Koncepcja przebudowy centrum Sosnowca - fot. Rafał Łydek/UM Sosnowiec
Koncepcja przebudowy centrum Sosnowca – fot. Rafał Łydek/UM Sosnowiec

Prezydent Sosnowca wspomniał także o przeprowadzonej w latach 70. ubiegłego wieku przebudowie centrum miasta, dzięki której do dzisiaj przejazd przez tą część miasta odbywa się niemal bez korków.

– Ale przecież centra miasta nie mogą być dla samochodów, ale przede wszystkim dla ludzi. Dlatego będziemy robić wszystko, aby centrum miasta w pewien sposób odzyskać dla sosnowiczan – zaznaczył Arkadiusz Chęciński.

Co się zmieni?

Zwycięska koncepcja przygotowana przez pracownię Amaya Architekci zakłada m.in. likwidację parkingu przed dworcem. W jego miejscu powstanie miejski plac z pomnikiem Jana Kiepury. Architekci chcą połączyć Plac Stulecia z placem przed dworcem. Pomysł zakłada także częściowe przykrycie pasażu, stworzenie fontanny i budowę rotundy, w której znajdą się toalety i centrum informacji miejskiej. Pojawi się również zieleń i dwa przejścia dla pieszych.

Zwycięzca konkursu, oprócz wspomnianej nagrody finansowej, zostanie zaproszony teraz do negocjacji w sprawie szczegółowego opracowania pracy. Przedmiotem zamówienia będzie opracowanie koncepcji pokonkursowej oraz sporządzenie dokumentacji projektowej.

Na razie nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpocznie się budowa nowej przestrzeni w ścisłym centrum Sosnowca.

Wizualizacje przygotowane przez firmę Amaya Architekci Bartosz Majewski oraz projekt, które zajęły drugie i trzecie miejsce przez najbliższe kilkanaście dni można oglądać w niedawno otwartym lokalu ArtKwarium, który znajduje się w Plastrach Miodu przy ul. 3 Maja 1 w Sosnowcu.

I miejsce – Amaya Architekci Bartosz Majewski

II miejsce – Maria Gołębiowska, Witold Sienkiel

III miejsce – Zalewski Architecture GroupKrzysztof Zalewski

16 KOMENTARZE

    • Wbrew pozorom przechodzi tamtędy bardzo wielu ludzi. Studenci do wydziałów UŚ i WSH, mieszkańcy Pogoni i Rudnej, klienci głównej siedziby PKO oraz zakładów usługowych i lekarzy zlokalizowanych na Kilińskiego czy choćby właściciele samochodów, które można wygodnie pozostawić na Kilińskiego i iść załatwić sprawę „na miescie” :-).

  1. Odzyskiwanie centrum dla ludzi należałby zrobić poprzez puszczenie ruchu samochodowego, tramwajowego i autobusowego dołem. A na górze sklepiki, placyki i pomniki i co tam komu się zamarzy. Zaproponowana przebudowa nic nie da, bo po stronie dworca i tak nikogo nie będzie. A już robienie tam przejść dla pieszych to porażka.No chyba że są plany żeby ulice dookoła centrum i Grota Roweckiego poszerzyć do dwóch pasów, to wtedy można centrum zamknąć, zrobić strefę 30 czy inne cuda. Pozdrawiam

    • Robienie przejść dla pieszych to sukces tej koncepcji, wtedy po stronie dworca będzie „ktoś”, bo tunele dla samochodów to bardzo droga sprawa.

  2. Fajnie by było, gdyby centrum miasta z miejsca bankowo-kredytowo-chińsko-ulotkowego stało się przyjemnym miejscem dla ludzi jak np. rynek w Krośnie, Zamościu czy innych sympatycznych miastach Polski. Pomysł z odzyskaniem choć części przestrzeni na „Patelni” z projektu nr 1 jest genialny, jednak jak wspomniano wcześniej, warto byłoby rozważyć puszczenie samochodów tunelem lub objazdem, a nie znów odcinać się od dworca. Tramwaj mógłby pozostać tak jak jest jako przykład „zielonej komunikacji”, która nie smrodzi w centrum, w innych miastach raczej nie chowano go pod ziemię, tylko próbowano wkomponować w remontowane deptaki, place i ulice (najbliższy przykład – Katowice, inny – Poznań, Brno, Praga…). Poza tym pomysł na posadzenie sosen w centrum, co by nie było, ‚Sosnowca’ (z projektów nr 2 i 3), również wydaje się ciekawy. Takie piękne sosny można zobaczyć w całym centrum… Bukowna czy Strzelec Opolskich, prezentują się tam świetnie. Można posadzić sosny czarne – wyglądają bardzo okazale, ew. różne gatunki sosen – limby, wejmutki, kosodrzewinę itp. Poza tym to drzewa, które jesienią tak nie śmiecą jak liściaste, no, może czasem jakaś szyszka spadnie :-).

  3. PS. I jeszcze jedna ważna sprawa – dopóki centrum będzie szpecone przez wstrętne billboardy reklamowe, banery, plakaty, reklamy kredytów i in., sprawiające, że miasto wygląda jak kolorowa gazetka promocyjna z marketu, dopóty nawet największe wpompowane w przebudowę sumy tu nie pomogą… Wystarczy się przejechać po innych miastach Polski (Kraków, Zamość, Toruń, Poznań…), by stwierdzić, że każde, nawet najbardziej kolorowe logo i szyld da się estetycznie dopasować do otoczenia. W ostatnim czasie jest z tym już ciut lepiej, zdjęto nawet kolorowe banery szpecące dworzec, jednak jeśli rewitalizacja centrum ma przynieść efekt, władze muszą nad tym przysiąść, wzorem wspomnianych miast.

  4. Idealnie by było aby 3 maja „zeszła pod ziemię”, ale patrząc realnie miasta nie stać na takie cuda. Myślę, że w tej nowej koncepcji nieporozumieniem są przejścia dla pieszych przez jezdnię. Z 3 Maja zrobi się Mickiewicza jak w Katowicach tylko z większą ilością samochodów. Autobusy komunikacji miejskiej będą stały na światłach. Zbudowali już to przejście podziemne to niech ono funkcjonuje, tylko przykryć je z góry, aby dziury nie było i już będzie lepiej.
    Kładka nad torami też chyba mało przydatna, to już lepiej zrobić jakieś porządne dojście na dworzec/perony z kierunku „Ślimaka”, bo ludzie szwędają się tam po torowisku, idąc jakimiś ścieżkami w krzakach byleby tylko skrócić sobie drogę.
    Toalety i centrum informacji miejskiej to powinny funkcjonować na dworcu, a nie w jakimś oddzielnym budynku.
    Sosny w centrum miasta już od dawna powinny rosnąć i najlepiej aby to były solidne drzewa, a nie jakieś dwumetrowe kikuty.
    Tak poza konkurencją – miło by było aby z Sosnowca Głównego odjeżdżały pociągi w kierunku Kielc przez Sosnowiec Południowy, Kazimierz, Strzemieszyce, Bukowno, Olkusz, Wolbrom. Część turystów zamiast przesiadać się w Katowicach na pociągi dalekobieżne, przesiadałaby się u nas, bo bliżej.

    • O dokładnie, takie połączenie kolejowe bardzo by się przydało, choćby miał tam kursować krótki szynobus. Jeden – na Strzemieszyce i Sławków, a drugi – w kierunku Szczakowej przez powstający wydział PŚ na Maczkach.

  5. Zgadzam się z opinią która już padła. Żeby patelnia i główne ulice wyglądały lepiej wystarczy natychmiast pościągać wszelkie reklamy z fasad budynków, banery świetlne i tablice. Proszę zobaczyć jaki ład i porządek jest na ul. Wolności w Chorzowie. Neutralna kolorystycznie kostka, reklamy knajp i innych wyłącznie w oknach lokali itd. itd. Ja się pytam gdzie jest plastyk miejski. Nie wspomnę już o bardzo reprezentacyjnym miejscu, który jak żywo przypomina lata 90-te. Mam na myśli ten tragiczny w wyglądzie bazar koło PLAZY. Chyba Tam powinno się odtworzyć jakiś mini plac z knajpkami sezonowymi lub gdzie ew. mogłyby robić sobie zloty food trucki. Co z tym badziewiem zrobicie drodzy rządzący ?

  6. Główne skrzyżowanie przy dworcu kolejowym powinno być odciążone estakadami dla samochodów wg kierunku skrętu, a tramwaje osobno dołem. Bo teraz to jest poplątanie powszechne. Uprościć to przy okazji przebudowy centrum.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here