W piątek, 29 grudnia, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie testowania i ewentualnego zakupu elektrycznych autobusów.

Podpisana umowa umożliwia finansowanie zakupu autobusów nowej generacji dla polskich miast uczestniczących w programie „Bezemisyjny transport publiczny”. Zgodnie z nią do 2020 roku na ulice polskich miast trafi 1000 autobusów elektrycznych, z czego aż 300 bezemisyjnych pojazdów może się pojawić na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Zastosowane w nich nowatorskie rozwiązania pozwolą zaoferować mieszkańcom zupełnie nową jakość podróży komunikacją miejską, a jednocześnie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zanieczyszczanie powietrza.

– Potrzeby komunikacyjne mieszkańców zmieniają się i musimy za nimi podążać. W naszej ocenie przyszłość mobilności w miastach będzie oparta na pojazdach elektrycznych, autonomicznych i współdzielonych. Naszą rolą jest natomiast zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Pamiętając o tym, że innowacje to nie tylko rozwiązania technologiczne, ale również nowe modele biznesowe i rozwiązania organizacyjne, chcemy, by G-ZM stał się ośrodkiem referencyjnym w tym obszarze. Dzisiaj robimy pierwszy ku temu krok – podkreślał Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Na innowacyjne i przyjazne dla mieszkańców rozwiązania w transporcie publicznym stawiają: Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Podpisano umowę ws. bezemisyjnych autobusów dla polskich miast - fot. mat. pras.
Podpisano umowę ws. bezemisyjnych autobusów dla polskich miast – fot. mat. pras.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest w tym gronie liderem. Do 2023 roku może zakupić łącznie nawet 300 bezemisyjnych autobusów. O tym, ile pojazdów kupi Metropolia zdecyduje ostatecznie wysokość dofinansowania. Bez dodatkowych środków G-ZM kupi tylko jeden autobus, jeśli dofinansowanie wyniesie co najmniej 60 proc. – 65 sztuk, a najbardziej optymistyczna wersja, przy dofinansowaniu wynoszącym co najmniej 85 proc., przewiduje zakup 300 elektrycznych pojazdów. Pojazdy mają zostać dostarczone do końca 2023 roku.

– Jako Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia projekt bezemisyjnego transportu publicznego rozumiemy szerzej. To nie tylko wymiana taboru na bardziej ekologiczny i jeden ze sposobów walki ze smogiem, ale okazja do zrobienia kolejnego kroku – powołania do życia podmiotu, który będzie realizował całościowe podejście do mobilności miejskiej na terenie G-ZM – dodaje Karolczak.

Podpisano umowę ws. bezemisyjnych autobusów dla polskich miast - fot. mat. pras.
Podpisano umowę ws. bezemisyjnych autobusów dla polskich miast – fot. mat. pras.

4 KOMENTARZE

  1. Pojazdy kupi Metropolia to znaczy kto za nie zapłaci? Do tej pory jak autobusy kupował PKM Sosnowiec to jeździły one później po Sosnowcu, Dąbrowie i pozostałych miastach Zagłębia.
    Teraz autobusy kupi Metropolia, na zakup złożą się wszystkie miasta, a gdzie trafi ten tabor? Zostanie uczciwie podzielony według wkładu miast czy większość trafi do PKM Katowice?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here