Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje budowę autostrady dla rowerów. Velostrada ma połączyć miasta Zagłębia z Katowicami i ma powstać w ciągu dwóch lat.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na przygotowanie koncepcji przebiegu Velostrady, która w zależności od przyjętego wariantu, ma mieć od ponad 20 do przeszło 30 km.

– Velostrada ma być kręgosłupem transportu rowerowego, który połączy miasta w metropolii. To działanie w kierunku integracji tej ważnej dla mieszkańców miast infrastruktury – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Do realizacji zadania planuje się wykorzystać dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe. Rowerzyści będą mogli wygodnie przemieszczać się szeroką trasą z systemem wjazdów i zjazdów, oddzieloną od ruchu samochodów i pieszych.

– Rower to równorzędny środek transportu i uzupełnienie całego systemu transportowego. Planując przebieg Velostrady rozważamy również możliwość wykorzystania potencjału, jaki tkwi w nieczynnych liniach kolejowych. To szansa na stworzenie atrakcyjnych tras i rewitalizację terenów poprzemysłowych – tłumaczy Kazimierz Karolczak.

O dokładnym przebiegu Velostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu o wyznaczone przez Metropolię trzy warianty trasy. Każdy z nich zaczyna się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria.

Pierwszy wariant zakłada, że trasa ma liczyć ponad 20 km łącząc Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie. Możliwe jest w tej sytuacji jeszcze sprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź.

Drugi wariant wymaga przygotowania koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej liczącej ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. Trzeci wariant także dotyczy wykorzystania nieczynnych linii kolejowych o długości 32 km, które przechodzą przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.

Skomentuj przez Facebook

9 KOMENTARZE

  1. hmmm
    jakiś obrazek?

    PS
    Wiadukt dla 15-tki kilka lat temu wybudowany praktycznie na nowo nad dołem po kolei piaskowej (Sobieskiego) w którym jest wylęgarnia komarów po wyłączeniu odwodnienia. 20 metrów dalej w stronę Bagier ktoś sobie teren wyrównał zasypując komarzy dół 😂😂😂 – czy to tędy będzie wiodła ta autostrada?

  2. Niesamowite, by dwa ośrodki miejskie (Sosnowiec i Katowice) oddalone o 8 km, i mające kolejno po 300 i 200k mieszkańców, nie były dotychczas w żaden sposób połączone rowerowo. Ruch na drodze pomiędzy nimi jest drugi największy w Polsce, ale nie, przejechać rowerem to survival i wybitny test na orientację. DG mieszkańców ma mniej, odległość dalsza, ale to nadal 20 km – idealne w celach rekreacyjnych, a pewnie znajdą się tacy, co skorzystaliby z tego połączenia na co dzień w dojazdach do pracy. Pomysł zrobienia tego z taką pompą jest FANTASTYCZNY, jeśli to będzie wyglądało tak jak w Jaworznie, to byłby ewenement na skalę całej Polski – i przy okazji ogromna promocja regionu.

  3. 🤦‍♂️
    Skończyć Czarną Przemszę – znaczy Bulwar i do Będzina/Pogorii mamy dojazd 👌👍
    a jak kormele chcą ze smogowic wyjechać to niech se bulwar Rawy wybudują i gotowe 😎
    jak dojadą w smrodzie do Brynicy to już będą mieli z górki 😂😂😂

    • A to nie jest tak, że drogi między Pogorią/Będzinem a Sosnowcem są puste, natomiast między Sosnowcem a Katowicami obciążenie jest takie, że nie wytrzymałby tego żaden układ komunikacyjny? Mylisz dojazd rekreacyjny z rozwiązaniem do transportu codziennego, a właśnie po to buduje się velostrady.
      A w ogóle to ile razy w roku jeździsz na tę Pogorię z Sosnowca? 5? 10? Czy może jesteś uzależniony od Pogorii i nawet 20? No, to teraz odpowiedz sobie ile razy w roku do przeciętny Sosowiczanin jeździ do Katowic.

      • Jeżeli ktoś nie pracuje w Katowicach, to właściwie tam nie jeździ, bo po co? Nie żebym nie popierał autostrady rowerowej. Budujcie, tylko wydaje się to całkowitym science-fiction.
        Wszyscy biorą na przykład autostradę rowerową w Jaworznie, ale to jest tylko mały fragment, zbudowany niskim kosztem w śladzie dawnej linii kolejowej. Jeżeli autostrada rowerowa między Katowicami i Sosnowcem ma być atrakcyjna na tyle, by warto było z niej korzystać w drodze do pracy to musiałaby mieć w miarę prosty przebieg. Nikt kilometrów nadkładał nie będzie, a żeby miała prosty przebieg trzeba wydać miliony na budowę wiaduktów nad drogami, torami i rzeką.
        Lepiej byłoby zainwestować te pieniądze w budowę dodatkowych torów kolejowych pomiędzy Katowicami i Sosnowcem, tak by oddzielić pociągi dalekobieżne od Kolei Śląskich, żeby nie musiały się mijać na stacjach tylko. Dzięki temu pociągi mogłyby jeździć ze dwa razy częściej co moim zdaniem rozwiązuje problem.

  4. Ciekawe kto, stojący w pracy przy maszynie przez 8 godzin lub pracujący na budowie, będzie pokonywał dystans 20 km na rowerze aby do tej pracy dotrzeć na godzinę 6 rano?
    O „nadobnych madonnach” pracujących w sferze budżetowej już nie wspomnę – nawet wyobrazić sobie trudno.
    Pasjonaci jazdy na rowerze sobie poradzą bez velostrad. Budowanie czegoś dla garstki osób, co będzie wykorzystywane rzez 7 miesięcy w roku (klimat) i pewnie tylko w dni wolne dla rekreacji, to przerost formy nad treścią.
    No chyba, że za rok czy dwa, nie będzie nas stać aby napełnić bak i staniemy się „cudownymi dziećmi dwóch pedałów”.

    • Człowieku nie wiem czy wiesz, ale za rogiem już mamy rewolucję elektrycznej mobilności. Już teraz rowery elektryczne są coraz popularniejsze i coraz tańsze, na takim rowerze możesz zrobić do 100 km na jednym ładowaniu i osiągać prędkości do 70km/h (prawnie 25 km/h). Sam nabyłem elektryka i śmigam cały rok rowerem do pracy, auta nie raz miesiąc nie ruszam. Jeżdżąc zwykłym rowerem po roku czasu przejechać 20km w jedną stronę to jest jedynie lekką rozgrzewką.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here